AW: Kosten congres

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at NIWI.KNAW.NL
Wed Feb 10 12:07:22 CET 1999

Beste lijstlezers,
Marc-Jan Ahne geeft het al aan, wat de punten zijn.
Het klopt dat wij een aantal jaren terug eens een motie hebben gehad,
dat een congres [=algemene ledenvergadering van de vereniging]
eigenlijk gratis zou moeten zijn, volgens het verenigingsrecht in het
BW [nieuw burgerlijk wetboek].
Maar - zei de penningmeester toen  - dat kunnen wij niet betalen.
Daar is de vereniging [partij] te arm voor. De zaalhuur is een
kapitaal! Bij de meeste verenigingen, niet zijnde politieke partijen,
en behalve plaatselijke verenigingen, kost het de grootste moeite
voldoende leden naar de ALV te krijgen. Reden waarom er meestal een
inhoudelijk programmadeel wordt geboden.
Nou dat doen wij ook! Maar kun je 100 leden [van de 5000, bij ROVER,
bijv.] nog wel kwijt in een buurthuis, 1100 leden [van de 14000] niet
meer! Zodoende kost het wat.
En wij zijn - geloof ik - de enige partij zonder
afdelingsvertegenwoordiging. Dus elk lid gaat namens zichzelf of gaat
niet. Niet namens een afdeling - principieel niet. Dat is mij een
groot goed. Maar ja, dan kost het wat aan dat lid! Helaas. Wat niet
wegneemt dat een 'rijke' afdeling best wat kan schuiven voor een arm
lid! Maar dat is plaatselijk initiatief.
Vervelend punt blijft dat wij een arme partij zijn. Als de leden veel
meer zouden betalen, bijv. 100 gulden per 10000 fiscaal inkomen, en
de volksvertegenwoordigers allemaal 10% bij notariele acte van hun
vergoeding, en wij zouden 20000 sympatisanten-leden
[niet-actieve leden] hebben en 30000 donateurs, dan zou de
penningmeester [=het HB] heel wat meer kunnen bieden aan
voorzieningen! Een fonds 'democratie voor arme leden'. Of misschien
cadeaubonnen: bij 1000 gulden contributie een gratis
toegangskaart. En consumptiekaart. Goedgeefse weldoeners kunnen die
altijd nog weggeven.  En dan - ja, het was geen aansprekende agenda.
Zeker, zaterdag - met al die gaten voor fringe meetings [beter woord:
bijeenkomsten in de wandelgangen?] Zondag werd het pas even echt
spannend, met de schriftelijk stemming. En of Lousewies het zou
worden. En de echte discussie over de liberale internationale. Ik
hoop wel dat het wegvallen van de Adviesraad niet betekent dat wel
voortaan hele stapels wandelgang-vergaderingen gaan krijgen. Want als
je wat anders moet doen, bijv. even je klus afmaken als lid van de
BSC, zit je er al niet meer bij.
En toch geniet ik er altijd weer van. Maar ik ken ook mensen, alleen
plaatselijk aktief, die verder niemand persoonlijk kennen, en zeggen
'wat moet ik daar?'
Groet,
/raimond

Raimond de Tempe