Ministeriele verantwoordelijkheid

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Feb 9 13:15:03 CET 1999

At 10:53 09-02-1999 , Andor Admiraal wrote:

>Wie fouten maakt als minister is daarom zelf nog niet fout (al kan dat
>natuurlijk ook nog...).

Klopt, maar sinds 1848 vinden we in Nederland (sinds de sociaal liberaal
Thorbecke...) dat Ministers behalve strafrechtelijke verantwoordelijkheid
ook *politieke* verantwoordelijkheid dienen te dragen. Dat is dus iets
anders dan persoonlijk aansprakelijk of verantwoordelijk zijn. Het betekent
de politieke verantwoordelijkheid nemen (en krijgen) voor het hele
departementale veld waarbinnen en waarboven de Minister opereert. Aftreden
is de logische consequentie van (te grote) fouten binnen dit veld.

> Maij en Jorritsma hebben nu andere banen en ik denk
>dus dat - tenzij ze niet integer zijn geweest oid - ze lekker moeten
>blijven doen wat ze doen, ook als ze in een eerdere carriere wel fouten
>hebben gemaakt.

Terugwerkende politieke verantwoordelijkheid is een boeiende exercitie,
dunkt me. Geheel consequent zou zijn wanneer Netelenbos moet aftreden. In
ieder geval dient ze verantwoordelijkheid te nemen.

Hein Westerouen van Meeteren
Prinsengracht ab 1111
1015 AZ Amsterdam
020 6201778 (T)