liberale internationale

Pauline van Tets paulinevt at IC.UVA.NL
Mon Feb 8 10:33:59 CET 1999

jeroen van Dillen:

>Zoals Tom Kok het zei: De Liberale Internationale maakt een
>ruk naar links met onze komst.

Dat lijkt me toch een ietwat overtrokken inschatting van het gewicht van D66!
De LI bestaat uit zo'n 100+ partijen en partijtjes uit alle delen van de
wereld.
Iedereen die zich het etiket liberaal opplakt kan daar lid van worden,
zolang de bestaande leden zich daar niet tegen verzetten. Zo heeft de VVD
(altijd in de persoon van Bolkestein die al sinds 1980 de VVD in dat
gezelschap vertegenwoordigt) jarenlang tegengehouden dat wij er lid van
werden.
Lid is -meen ik- ook de JApanse LDP. of die nou zo liberaal zijn ...Sociaal
al helemaal niet. En dan niet te vergeten de Oostenrijkese liberalen. We
bevinden ons dus in een bont gezelschap zonder enig politiek gewicht op het
wereldtoneel (mi). Ik denk dat dat nuttig is, en nodig is om de blik te
verwijden.
Laat het HB bijv. op een volgend congres eens wat liberalen uit Afrika of
Azie uitnodigen, en ze vragen om te vertellen over hun politieke situatie,
dat geeft invulling aan het begrip "internationaal" en verruimt de blik.

>Mijn stellige indruk is dat
>er zich binnen de LI veel gelijkgestemden bevinden.
>Sociaal-Liberalen, of zeg maar: progressief-liberalen in
>plaats van conservatief-liberalen.  We sluiten ons aan bij
>de gelijkdenkenden in Europa, om hen binnen de LI een
>grotere stem te geven. En misschien wordt het dan over een
>poosje tijd om ons gezamenlijk af te scheiden en een echte
>Sociaal-Liberale Internationale te vormen.

Nou praat je al meteen weer over afscheiden. We zijn net lid en dan alweer
kliekerig denken. LAten we eerst onze mede-wereldburgers eens behoorlijk
leren kennen!
Op EU- niveau is er bovendien de Europese Liberale en Democratische
fractie. Ook een gezelschap van zeer verschillende pluimage. NAast de
Engelse libdems vind je er de franse UDF -nou ook niet het summum van
progressief-, maar ook scandinavische liberalen. Op EU niveau (Zuid-West
Europees dus) is het maar de vraag of je in de ELDR moet zijn voor
progressieve politiek.
Aardige vraag voor onze nieuwe lijsttrekster :)

*  Pauline van Tets             * e-mail: paulinevt at ic.uva.nl

*  Informatiseringscentrum    Universiteit van Amsterdam
*  telnum: +31-20-525 2386/2741
*  slakkenpost: Turfdraagsterpad 9, NL-1012 XT, AMSTERDAM