Interne "democratie"

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Feb 8 10:25:50 CET 1999

Aangezien ik het mailtje van Michel niet heb gekregen, leen ik een
gedeelte maar even van Arjen.
Naast het feit dat ik nu ook niet geweldig positief ben over ons
LI-lidmaatschap (waarom niet met onze zusterpartijen in 1 fractie,
wat is de invloed van de soc-lib partijen nu binnen de
LI-fractie?) wil ik even reageren op onze interne "democratie"
waarover Michel wat vragen stelde.

Dat is zeker een aantal (een grote groep zelfs) al opgevallen. Dit
geldt natuurlijk voor ieder congres. Wil je meestemmen over moties
etc dan moet je komen. En niet alleen moet je er de financieen voor
hebben. Ook tijd (+reistijd) woon je een eind van de congresplaats af
dan ben je ook nog meer tijd kwijt. Vanuit Groningen ben je praktisch
ieder congres 6 uur onderweg. Als we even uitgaan van de calculerende
burger dan kun je wel stellen dat de stemmen van leden uit de
periferie veel te weinig meegewogen (en na het verdwijnen van de AR
worden ze ook op deze wijze niet meer gehoord)worden.
Dankzij dit aparte systeem kan het ook zijn dat een aangenomen motie
op een volgend congres (met een andere samenstelling van bezoekers)
wordt verworpen (of praktisch; dat de HR-wijziging ter opheffing van
de AR niet wordt aangenomen).
Misschien dat een deel van het verlies hier ook wel aan ten grondslag
ligt. D66 is niet gelijk aan het congres. De politieke ideeen die op
een congres aangenomen worden hoeven dus helemaal niet de ideeen te
zijn die de leden hebben. Dit systeem moet verandert worden
willen we democratischer zijn dan andere partijen (de vraag is
of we dat nu wel zijn)
Bij de JD hebben ze een reiskostenvergoeding, misschien iets voor
D66? Blijven we met het tijdsprobleem zitten. Het moet toch mogelijk
zijn om ieder lid zijn stem mee te laten tellen op in ieder geval de
moties die van tevoren bekend zijn (via post of via andere leden).
Ok, hij heeft misschien niet alle argumenten voor/tegen gehoord. Maar
nu wordt zijn stem helemaal niet meegenomen en bovendien worden er nu
ook niet zo veel nieuwe argumenten op een congres naar voren gebracht
(in ieder geval niet op de congressen waar ik wel op aanwezig was).
Misschien dat dit ook een einde kan maken aan het gevoel
wat in niet-randstedelijke gebieden leeft dat alleen de randstad maar
steeds aan de beurt is. Mensen uit de randstad zitten gemiddeld nu
eenmaal overal dichterbij en zullen dus ook makkelijker hun stempel
kunnen drukken op een partij. Zij zien iedereen vaker (bewindslieden)
en hun "kosten/baten"- afweging om naar een congres te gaan zal vaker
positief zijn. Een deel hiervan hef je op door ieders stem mee te
laten wegen.

Groeten,
Joris van den Wittenboer.

For we must continue to study power in specific communities. We can't be intimidated by its many complexities. To do sowould be to accept ignorance and to surrender power to those who now have it. (Trounstine, Christensen)