Ook op het Internet moeten regels gelden

Laurens Bonnema l.bonnema at OPRIT.RUG.NL
Thu Feb 4 23:33:28 CET 1999

Beste lijsters,

Het idee, dat het mogelijk zou zijn om volkomen anoniem op het internet van
alles en nog wat te posten (lees: kinderporno) is een vleugje naïef. Zelfs
de beste hackers, die in staat zijn zich zo op het eerste gezicht de
identiteit van een ander aan te meten, blijken vrij eenvoudig te traceren
door de gebruikte IP adressen terug te volgen. Doorgaans kom je dan uit bij
het adres van de persoon die één en ander gepost heeft. Natuurlijk moet je
daar wel de juiste apparatuur en software voor hebben, maar me dunkt dat ze
dat bij de CRI wel hebben. Iemand zou daar eens een goede .bot moeten
programmeren die gericht op zoek gaat naar mensen die het internet volgooien
met verboden materiaal.

GSM is trouwens kinderlijk eenvoudig af te luisteren en te traceren; het
netwerk is immers grotendeels analoog (alleen het nieuwe Telfort-netwerk is
digitaal) en omdat een GSM gebruik maakt van zendmasten i.p.v.
sattelietverbindingen is het zelfs mogelijk tot op 250m nauwkeurig de
locatie te bepalen van waaruit gebeld wordt.

Wat akeliger is, is dat de door velen zo gevreesde "Big Brother"-staat
eigenlijk al een feit is, zeker op het internet. De VS en de EU werken in
het kader van het zogeheten ECHELON project al decennia samen om alle (en
dat is ook echt alle) telecommunicatie te analyseren op mogelijke
bedreigingen voor de (staats)veiligheid. Daartoe is een zeer uitgebreid
netwerk opgezet waarin alle email, alle faxen en alle telefoongesprekken
door een batterij computers op kernwoorden doorzocht wordt. Het zou
eenvoudig zijn om kinderporno-steekwoorden aan deze database toe te voegen
en de locale autoriteiten via email of automatisch gegenereerde faxen op de
hoogte te stellen van het wie, wat en waar.

Voor de goede orde, ik ben het ermee eens dat één en ander onwenselijk is.
Verboden handelingen offline, zouden ook online verboden moeten zijn en
(dus) reden tot vervolging, maar het op een dermate grote schaal afluisteren
van onschuldige, of althans onverdachte mensen, is voor zover ik weet in de
hele westerse wereld grondwettelijk verboden (en daarmee dus eigenlijk ook
reden tot vervolging).

Er is duidelijk sprake van een dilemma. Immers, als je niet afluisterd kom
je ook niets te weten en als je wel afluisterd komen de burgerrechten in het
gedrang. Een uitweg zie ik zo gauw nog niet.

Wat betreft de recente voorstellen over het aan banden leggen van encryptie;
die vind ik onzinnig. Diegenen die men daarmee zegt te willen treffen
beschikken immers doorgaans al over (erg) goede encryptie-systemen, zodat de
uiteindelijke "slachtoffers" de gewone burgers zullen zijn.

Laurens Bonnema.