Drempel corrrectief referendum

Herman Beun beunherm at IQUIP.NL
Thu Feb 4 16:58:29 CET 1999

Oliver Greiner schreef:

> Onder meer om het referendum überhaupt doorheen te krijgen is D66 met de
> opname van hoge drempels akkoord gegaan. Bij het voorstel zoals er nu ligt
> zijn voor een inleidend verzoek op landelijk niveau, eerst  40.000
> handtekening, en vervolgens ten minste 600.000 kiesgerechtigden  nodig.
> Vervolgens is er bepaald dat het wetsvoorstel in kwestie van rechtswege
> vervalt als zich een meerderheid tegen het voorstel uitspreekt onder de
> voorwaarde dat deze meerderheid ten minste 30% omvat van alle
> kiesgerechtigden. (De commissie Biesheuvel stelde de volgende drempels
> [...]

Mijn mening: dit is de doodsteek voor het referendum. Houding is nu
al: "zie je wel, een referendum helpt dus ook al niets", en dat wordt
met deze regels alleen maar erger.

Handtekeningendrempel moet gelijk worden aan die in Zwitserland: 1%
van het electoraat. Veel referenda zijn nodig om de bevolking
democratie "aan te leren".

Opkomstdrempel (die 30%) moet worden afgeschaft. Referenda zijn geen
verkiezingen: niet iedereen is geïnteresseerd in / heeft belang bij
ieder onderwerp. Opkomsten van 80% (zoals bij verkiezingen) zijn dus
niet noodzakelijk. In Zwitserland (geen opkomstdrempel) ligt de
gemiddelde opkomst tussen de 40-45%, nooit lager dan 30. Echter,
gemiddeld neemt meer dan 80% van het electoraat deel aan referenda,
alleen gaat niet iedereen bij ieder referendum stemmen. Die 80% die
meedoet aan het democratisch proces, dat is het getal waar het om
gaat, niet de opkomst in individuele referenda. In Zwitserland (waar
i.t.t. de rest van Europa de deelname aan verkiezingen/referenda
alleen maar stijgt) klaagt daarom ook niemand over het ontbreken van
opkomstdrempels. Anders waren ze er immers wel geweest: het land is
een directe democratie.

En inderdaad, raadplegende referenda zijn volksverlakkerij.

Kort genoeg?

Herman