omroepzaken

Pauline van Tets paulinevt at IC.UVA.NL
Wed Feb 3 18:19:53 CET 1999

het standpunt van de fractie roept vele vragen op.

1. Waarom toch dat profileren per zender en de omroepen om zeep helpen?
Welke diepere gedachte zit daar achter? Voorzover de huidige stations 1-3
enig profiel hebben, is dat dankzij de omroepen die daar iets goeds doen.
Zo kijk ik bijv naar Ned 1 omdat de NCRV daar regelmatig iets goeds doet,
en naar Ned 2 omdat de EO daar te zien is en naar Ned 3 omdat de VPRO daar
te bezien is. En ik ben waarlijk niet de enige.
Die hele zenderkleuring berust op een soort angst voor de TROS-RTL-4 kijker
lijkt het. Waarom moet toch de ganse kultuur daar op afgestemd? En dan nog
met het argument, dat onze TV schermen juist niet moeten vertrossen!
En wat is het verschil tussen pret- en familiezender? Is er dan in de
familie geen pret meer?

2. Over de kernvraag zijn we het eens: hoe bereik je dat onafhankelijke
geesten nog steeds programma's kunnen maken. En met onafhankelijk bedoel ik
ook de EO. Het gaat nu juist om die veelkleurigheid.
En dan stel je vervolgens een pad voor, dat regelrecht leidt naar
overheidsbetutteling: de omroepen afschaffen en fiscalisering.
DAt laatste betekent: toevoegen aan de algehele bezuinigingsruimte.
Het is veel moeilijker bezuinigen op ge-oormerkte bijdragen, in die voor
mijn part via de fiscus, maar hou ze wel -op papier- apart.
Laat de omroepen voortbestaan en deel geld/tijd uit op basis van
ledentallen zoals nu. En kijk wat er gebeurt, na de gesignaleerde
veranderingen: loskoppeling van programmagegevens en omroepbladen. En
creeer ruimte voor nieuwe omroepen.
 Ik wed dat juist de zich meer onderscheidenden het heel wat beter zullen
doen dan het TROS-AVRO segment.
Het huidige systeem van omroepen plus zendercoordinatoren vind ik heel goed
voldoen. WAt zijn eigenlijk de argumenten om dat geheel overhoop te halen?

3. Waarom houdt de fractie vast aan 3 zenders?
Waarom niet de middelen concentreren op kwaliteit op 2 zenders  en de rest
aan de commercie laten?
Als mijn theorie in 2. juist blijkt kunnen we na enige tijd volstaan met 2
zenders en kan het tros enz. segment verzorgd worden door de commercie.

4. What about de lokale TV? Die werkt(e) in Amsterdam uitstekend, met een
zeer hoog en zeer gewaardeerd gehalte van live uitzendingen. Maar helaas,
is er op bezuinigd, waardoor te veel herhaald en ingeblikt moet worden.
Versterk de lokale TV! en laten we eens bedenken of daar niet geld bij moet.

5.  De rol van de reclame? De kabeleigenaren zijn koortsachtig de netten
aan het inrichten op betaal-TV en tele-winkelen. Hoe krijgen ze hun
boodschapjes de huiskamer binnen bij een breed publiek? Juist, door de
publieke zenders.
WAt gaan we daarmee doen? beperken? regels stellen? incasseren?
En waarom zou je je dan in 's hemelsnaam bemoeien met omroepactiviteiten op
internet?

Well, sterkte fractie,

*  Pauline van Tets             * e-mail: paulinevt at ic.uva.nl

*** LEES TROUW ***