AW: aanbiedingsautochtoon

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Tue Feb 2 09:19:36 CET 1999

Winnie werd iets eerder lid dan jij nu verondersteld Rik, maar dat terzijde.
Dispensatie moet altijd aangevraagd worden en is niet iets wat meteen wordt
verleend, de lidmaatschapsdrempel van een jaar is dan een barrière.
Daarnaast kan bij D66 een bestuur in ieder geval niet een bepaalde
(verkiesbare) plaats beloven omdat het uiteindelijk de leden zijn die dit
besluiten. Bij een aantal andere partijen waar gewerkt wordt met groslijsten
is deze mogelijkheid in ieder geval kansrijker.

Je moet je afvragen of er iets op tegen is dat mensen lid worden van D66 en
via de normale weg proberen een bepaalde positie te bereiken, ik denk het
niet. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de leden van de
afdeling, zij bepalen of iemand uiteindelijk gekozen wordt of op een lijst
terecht komt. Iemand die alleen lid wil worden als hem toegezegd wordt dat
hij na de verkiezingen wethouder wordt, ja daar bestaat voor een bestuur
maar een antwoord op; dan maar niet lid worden want dat kunnen wij u niet
beloven. (het niet hebben van andere kandidaten is altijd vervelend maar
hoeft zelfs dan geen beletsel te zijn, persoonlijk heb ik het liever niet
over tegenkandidaten, dat zou een verschil aangeven tussen kandidaten wat er
niet zou moeten zijn)

Het hebben van meerdere kandidaten bij een verkiezing van bijvoorbeeld een
afdelingsvoorzitter is vaak een probleem bij kleinere afdelingen. Een
mogelijke oplossing hiervoor kan zijn het samenwerken/samengaan met
buurafdelingen, met name wanneer er een mogelijke herindeling aan zit te
komen kan dit een aantrekkelijke optie zijn.

Groet

Marc-Jan