Mediabeleid: NOS nettenplan

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Tue Feb 2 00:34:50 CET 1999

De beste zangvogels staan aan de wal,

Niettemin een paar opmerkingen over het NOS-idee om de drie 'publieke'
televisienetten om te dopen in Ons/Het/Mijn Net (OHM) - gezin / massa /
verstand.

Ik poneer enige inconsistente stellingen:

1. Deze OHM-indeling gaat uit van een doelgroepen-strategie, maar verschilt
in wezen niet van de aloude politieke verzuiling van waaruit de inmiddels
gebundelde en door de overheid gerichte particuliere zendgemachtigden zijn
ontstaan. Er wordt wat aan een nieuwe vorm gesleuteld.

2. Deze OHM-indeling is reactief beleid, een reactie op het
doelgroepen-uitgangspunt van de commercielen. Dat maakt de idee wat minder
betrouwbaar, want defensief. Verder wordt het verschil tussen de
publiek-particulieren en commercieel-particulieren nog kleiner. En daarmee
vervalt de rechtvaardiging of acceptatie van een media-belasting.

3. De zo gesmade sandwichformules (lichte kost afwisselen met serieuze)
zijn in zoverre positief te waarderen dat ze strategisch meer uitgaan van
een journalistiek standpunt. Dit beleid appelleert meer aan creativiteit en
vrijheid, dwingt de programmamakers ook te denken aan bredere
publieksgroepen. De OHMformule betekent te weinig uitdaging, verduffing bij
producent en consument.

En laat een beleidsidee nog even boven de harde schijf zweven.

Henk Vreekamp, Utrecht

P.S. Overigens blijf ik van mening dat Henk Westbroek een neo-mussertiaan
is bij wie de prietpraat onafhankelijk is van de consumptie. Hij is trouwens
geen 'socioloog' maar een ASW-er, een cafetariastudie als 'Europese studies'
in Amsterdam.