Openbaar advies

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 1 15:51:45 CET 1999

At 14:13 01-02-1999 , Dirk van der Woude wrote:

>Vind overigens wel dat Ghandi
>onvoldoende wordt afgerekend op zijn tekort schietende
>politieke analyses en bijgevolg grote mede-verantwoordelijkheid
>voor de massa-slachtingen in de jaren na '45.

Is off topic, en niet waar. Hij heeft de slachtingen, ondanks zijn
hongerstakingen, niet kunnen tegenhouden. dat was zijn grote desillusie. De
Mahatma heeft met zijn principieel geweldloze wijze van politiek bedrijven
een voorbeeld gegeven aan velen. Je kan hem niet veramntwoordelijkheid
aanwrijven voor slachtingen, die zouden zonder hem nog veel ernstiger zijn
gweest.

)----------------------------(

>Waar je het terecht over kunt hebben, en waar de half gepromoveerde
>socioloog Westbroek het ook over had kunnen hebben, is dat de
>vijver 'Nederlanders met passief kiesrecht' steeds kleiner wordt
>(partij-lid + academische achtergrond + juiste netwerk + kapitaal
>voor persoonlijke campagnes etc.). Door-analyserend is dan een
>denklijn mogelijk waarin carrierisme etc. aan de orde komt.

Is dan ook een goed onderwerp om eens stevig over te babbelen.
Carriepolitici bedreigen tenslotte de wortel van ons representatieve
stelsel: ze zijn geen onderdeel meer van de samenleving, maar maken vanaf
hun jongste jeugd deel uit van de politieke kaste. Wanneer je op je 16e
begint als jeugdlid, dan opklimt en netwerken opbouwt,  eventjes studeert,
dan partijfuncties krijgt en vervolgens op de lijst komt, dan heb je
nauwelijks iets gezien van de boze wereld buiten de kaasstolp. Wie wat
vertegenwoordigt zo iemand behalve zijn eigen carrieredrift?

)-----------------------------(

>Je redenering kan ik volgen. Maar opnieuw: wat maakt
>dat voorbeeld 'allochtoon' zo spannend versus de even
>zo actuele voorbeelden van secondaire overwegingen
>als het om lijstsamenstellingen, zetelverdelingen in kabinetten
>etc.? Zoals:
>- geografische spreiding
>- demografische spreiding
>- sexe spreiding
>- etc.

Dat zijn bestuurlijke criteria, en geen marketingtechnische criteria. Daar
zit m.i. de crux. Bestuurlijk is het verantwoord, en zelfs noodzakelijk,
criteria voor spreiding en representativiteit te formuleren en te
operationaliseren. Iemand op een lijst zetten `om zijn lekkere bekkie' of
om politiek-correcte kiezerspaai-redenen vind ik minder fraai.

>We kunnen het toch over eens zijn dat bij vrijwel alle partijen
>die criteria, naast (en soms contrair aan kwaliteit), een rol spelen.
>Politiek heeft draagvlak nodig en daarvoor is afspiegeling nodig.

Inderdaad.

Mr. A.H.L. Westerouen van Meeteren
Prinsengracht ab 1111
1015 AZ Amsterdam