AW: Openbaar advies

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 1 15:39:12 CET 1999

At 14:29 01-02-1999 , Marc-Jan Ahne wrote:

>Waar het gaat om de "troetelturken" denk ik dat een duidelijk onderscheid
>gemaakt moet worden. Op diverse lijsten hebben we de afgelopen jaren kunnen
>zien dat meer en meer mensen van niet-Nederlandse afkomst zich verkiesbaar
>stellen/door partijen op hun lijst geplaatst worden. Dit is een goede
>ontwikkeling, we leven in een multiculturele samenleving en het is dan ook
>goed om een afspiuegeling van die samenleving in het openbaar bestuur terug
>te zien.

Goede waarneming.

>Waar ik minder van gecharmeerd ben is de zogenaamde "aanbiedingsallochtoon"
>(overigens bestaat deze ook in de autochtone variant), de meneer/mevrouw die
>een jaar voor de verkiezingen naar het bestuur van een partij stapt, aanbiedt
>op de lijst te gaan staan ("dat levert u veel stemmen uit mijn achterban
>op") en en passant wel een verkiesbare plaats eist.

Dank voor de nuance. Sluit ik me bij aan. Wanneer we spreken van een
samenleving die cultureel divers wordt, dan moet die diversiteit
weerspiegeld worden in de respresentatieve lichamen.
Wanneer echter manifest incompetente allochtone (of andere) mensen gebruik
maken van de politiek correcte scoringsdrang bij op electoraat jagende
partijen, en die partijen ook nog eens onder druk zetten om hoge plaatsen
te verkrijgen op de lijst, dan zijn grenzen overschreden. Dat mag worden
bestreden. Je mag aan allochtone kandidaten net zulke kwaliteitseisen
stellen als aan autochtone. Alleen het simpele feit allochtoon (of vrouw,
of gehandicapte, of transsexueeel etc)  te zijn kan nooit genoeg reden zijn
op een verkiesbare plaats te komen.  Minimaal bestuurlijke en
communicatieve vaardigheden bezitten, lijkt me. Verstaanbaar Nederlands
spreken. De partijbeginselen onderschrijven. Kennis van wetgeving
hebben,etc, het zijn eisen die je toch wel mag stellen dacht ik.

Mr. A.H.L. Westerouen van Meeteren
Prinsengracht ab 1111
1015 AZ Amsterdam
020 6201778 (T)