AW: Openbaar advies

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Mon Feb 1 14:29:35 CET 1999

Waar het gaat om de "troetelturken" denk ik dat een duidelijk onderscheid
gemaakt moet worden. Op diverse lijsten hebben we de afgelopen jaren kunnen
zien dat meer en meer mensen van niet-Nederlandse afkomst zich verkiesbaar
stellen/door partijen op hun lijst geplaatst worden. Dit is een goede
ontwikkeling, we leven in een multiculturele samenleving en het is dan ook
goed om een afspiuegeling van die samenleving in het openbaar bestuur terug
te zien.

Waar ik minder van gecharmeerd ben is de zogenaamde "aanbiedingsallochtoon"
(overigens bestaat deze ook in de autochtone variant), de meneer/mevrouw die
een jaar voor de verkiezingen naar het bestuur van een partij stapt, aanbied
op de lijst te gaan staan ("dat levert u veel stemmen uit mijn achterban
op") en en passant wel een verkiesbare plaats eist. Nu hebben deze mensen
binnen D66 weinig kans van slagen maar vaak zie je zo iemand uiteindelijk
wel op een van de lijsten staan. Zo stond er bij de Tweede Kamerverkiezingen
van '98 een Amsterdamse dame op de lijst van de VVD die vier jaar daarvoor
op de D66 lijst stond. Allochtonen op de kieslijst Ja! maar dan wel die
allochtonen die uit overtuiging voor die stroming kiezen. Dat er voor de
betreffende partij een profileringsvoordeel ontstaat, dat zij zo. D66 heeft
zich ook geprofileerd als de eerste grote partij waarvan de lijst werd
getrokken door een vrouw, uiteindelijk komt dit op hetzelfde neer.

Marc-Jan Ahne