Het geloof weerlegd

B.Buma stractic at EURONET.NL
Thu Dec 30 12:44:54 CET 1999

Herman Beun schreef

> Wat inderdaad wel weerlegd kan worden, zijn natuurkundige pretenties
> van de theologie. Volgens mij zijn die er dan ook niet meer, althans
> in de theologische mainstream (voor zover ik daarvan op de hoogte
> ben). Des te merkwaardiger dat die stroman vanuit
> natuurwetenschappelijke kring nog steeds wordt aangevallen, alsof
> daar de kern van het debat te vinden zou zijn.

Misschien is er in de theologische hoek geen serieuze aanvechting meer om
natuurkundig / wetenschappelijke pretenties te heben, ik heb geen idee. Maar
er is nog wel degelijk een stevige stroming gelovigen die
natuurwetenschappelijke theoriën (zoals Darwin) afwijzen. Neem de
ontwikkelingen in de VS waar in sommige staten het verboden wordt/is om de
evolutietheorie te doceren.
Wij zijn er in Nederland niet zo aan gewend, maar de realiteit is dat
het/een geloof voor overgrote delen van de mensheid de werkelijkheid
bepaalt, en dus ook consekwenties heeft voor politieke besluitvorming,
samenlevingsvoorschriften etc. Geloof is in die termen een absolute
politieke realiteit, welke ook de natuurwetenschappelijke realiteit (van
massa's) meebepaalt. Ik denk dat we in Nederland het geluk hebben dat onze
vele heidenen nog aardig gelovig zijn, en onze vele gelovigen een hele
practische geloofspraktijk kennen. Dat wil nog niet zeggen dat er geen
fundamentele verschillen zijn, welke op enig moment ook hun aandacht zullen
opeisen. En die discussie is (en dat ben ik helemaal met jou eens) niet te
winnen door te bewijzen dat de ander ongelijk heeft. Ten eerste kan het niet
omdat je van andere uitgangspunten uitgaat, ten tweede vereist het van de
ander een te grote paradigma verschuiving.

Met vriendelijke groet,

Bo Buma