Arbeidsplicht (was: verlagen ww bij econ. groei)

Wed Dec 29 14:53:53 CET 1999

At 12:31 28-12-1999, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Je doet nu een algemene uitspraak over mensen die werkeloos zijn (opmer-
> kelijk genoeg weet geen van de discussianten dat woord correct te spel-
> len).

Dr. Marc-Alexander Fluks kent blijkbaar het verschil niet tussen
werkloos (= is zonder betaalde baan) en werkeloos (= niets doend).
'Werkeloos keken de D66-lijsters toe hoe de werklozen werden gemar-
ginaliseerd.'

> Een vraag, die zich in dit respect laat adresseren, zou kunnen (moe-
> ten ?) luiden: 'moet een individu zich aangesproken voelen de handen
> uit de mouwen te steken als het bedrijfsleven behoefte heeft aan ar-
> beidskrachten ?'. Is hier dan sprake van een oorzakelijk verband ?

Het gaat niet om individuen in het algemeen, maar om personen die
worden beschouwd als behorend tot de arbeidsreserve. Voorwaarde voor
het verkrijgen van een uitkering is bereid zijn passende arbeid te
aanvaarden - tenzij er sprake is van ziekte, psychosociale problema-
tiek of het zorgen voor jonge kinderen.

> Kom daar eerst maar eens uit alvorens je op basis van -een kennelijk
> bevestigend- antwoord op bovenstaande vraag, anderen meent te moeten
> verplichten zich daarna te richten op straffe van onthouding van wat
> nodig is voor het levensonderhoud (zoiets is toch hondsbrutaal ?).

Zoiets is - hondsbrutaal of niet - voorwaarde bij het verkrijgen
van een uitkering.

> In plaats van de 'arbeidskrapte' van discussie-starter Remko de Knikker
> <Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM> -die werkelozen beschouwt (is dat
> een grap ?) als 'slachtoffers'- kan men even zo goed spreken van
> 'overproductie, overconsumptie, en het verkwisten van grondstoffen.'

Dat is een geheel andere discussie.

> Als iemand daar niet aan mee wil doen, is er dan iets mis met zo iemand
> (en op grond waarvan stelt men dan zoiets vast) ? Er is immers iets

Mischien wel. Misschien niet. De gedachte dat werklozen niet willen
meedoen aan een maatschappij die gekenmerkt wordt door overproductie,
overconsumptie, en het verkwisten van grondstoffen lijkt mij kort
door de bocht, zo niet zeer naief. Voor sommige werklozen gaat het
misschien op. (Waarbij we ons moeten afvragen in hoeverre het hier
gaat om een werkelijk in vrijheid gemaakte keuze en in hoeverre het
gaat om rechtvaardiging achteraf.) Voor de meesten niet.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl