verlagen ww - bij econ. groei

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Wed Dec 29 12:12:42 CET 1999

From: Greetje Verver [mailto:KenG.Verver at hetnet.nl]
Sent: dinsdag 28 december 1999 10:44
To: d66 at nic.surfnet.nl
Subject: Re: verlagen ww - bij econ. groei

----- Original Message -----
From: de Knikker, Remko <Remko.deKnikker at nl.origin-it.com>
To: <d66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Tuesday, December 21, 1999 5:23 PM
Subject: FW: verlagen ww - bij econ. groei

 Geld investeren in deze mensen door scholing en het scheppen
van randvoorwaarden als kinderopvang lijkt mij dus van essentieel belang.
Dat met het korten van uitkeringen altijd per individu beoordeeld moet
worden lijkt me ook essentieel. '

re:

Dit is ook essentieel en met name de randvoorwaarden voor kinderopvang kan
nog uitgebreid worden. Echter, er zijn in het verleden kapitalen ingezet
voor opleiding en trajectprogramma's voor mensen die toen moeilijk
plaatsbaar waren. Ik was en ben daar ook echt voor zij het op een kritische
manier. Ondanks alle moeite waren deze mensen nog steeds moeilijk te
plaatsen. Er waren fabrieken die verzochten om van deze mensen (die daar
betaald stage liepen) verlost te worden omdat ze te veel aandacht nodig
hadden.

Maar nu er een overspannen arbeidsmarkt is komen we als gemeente hier
helemaal niet aan toe. Er komen vragen vanuit diezlefde industrie om mensen
en het maakt niet uit of zij de goede opleiding hebben. Die opleiding wordt
hen dan op de fabriek aangeboden. De leer die ik getrokken heb is dat je bij
een lage conjuctuur heel veel moeite moet doen om mensen die in een
sitiuatie van hoogcunjuctuur gewoon van de weg geplukt worden (en dan dus
goed genoeg zijn) aan een baan te helpen. De vraag is dan ook hoeveel van de
energie en geld die in het verleden besteedt zijn hebben echt effect gehad
op het oplossen van werkloosheid? De categorie 3 en 4 zitten nog steeds in
ons bestand ondanks de hoogconjuctuur. Is het terecht om hieraan dezelfde
aandacht te schenken, wetend dat je ze eigenlijk niet aan werk kunt helpen?
Helpt het om hun ww te verlagen? Of is het beter om het maar zo te laten en
het geld te besteden aan bijzondere bijstand, extra gelden WVG?
Dit is een beetje een gewetenskwestie, dus reactie hierop wordt gewaardeerd.

Greetje Verver

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66