Bidden voor D66

gaby Post gpost at GENE.WINS.UVA.NL
Fri Dec 24 14:54:06 CET 1999

>Bedankt Marc. Ik heb inderdaad genoten. En hoop dat in de toekomst nog
>veel vaker te doen. Als de discussies over andere onderwerpen van
>hetzelfde niveau zijn kunnen wij daar nog veel van leren
>Prettige dagen
>Cathja

Inderdaad een hoger niveau van discussie als ik dat zo bekijk.
Maar wat betreft dat 'bidden' van die twee schattige meisjes in hun pauze.
Die hele commotie die daarop ontstond aangezien de directeur van de school
het niet wilde toestaan heb ik nooit begrepen. Ik dacht altijd dat juist
openbare scholen daar wat flexibeler in waren. Ik meen me te herinneren dat
ik op een van de weinige openbare scholen in een brabants, katholiek dorp ,
tijdens het vrije lesuur (een lesuur die je moest besteden aan nog te maken
tekenopdrachten of iets dergelijks) naar een apart locaal ging voor mijn
wekelijkse 'humanistische vorming'. Vraag me niet wat ik daar deed want ik
heb er niets aan overgehouden. Maar mijn ouders vonden dat blijkbaar samen
met enkele andere ouders erg belangrijk. En blijkbaar gaf de school daar
ruimte voor.

Nu vind ik bovenstaande zelf nu ook wel wat ver gaan aangezien de school
waarschijnlijk ook qua inhoud mee heeft gewerkt. En naar mijn idee zijn
scholen daar nog niet voor. Al ben ik daar weer niet erg principieel in.
Als scholen dat soort dingen belangrijk vinden en daar ruimte (dus ook
tijd) voor willen vrijmaken: best.
Al kan ik me overigens wel een voorstelling maken van de redenen van mijn
lagere school destijds: aangezien er niet zoveel niet-christelijke sholen
waren (waar ook nog gebeden werd) kwamen er dus veel niet-christelijke
kinderen op mijn school terecht. Dus marokkaanse, chinese en turkse
kinderen etc : dus mijn school moest wel open staan voor andere
'ideologie'-uitingen.

Maar wat betreft bidden in je eigen pauze. Ik zie gewoon niet het probleem.

Daarnaast als je hier zo'n politiek punt (wat nu helaas gebeurt) van maakt
dan schep je voor deze groep nog meer redenen om zich harder op te stellen
(want ze voelen zich aangevallen) en bereik je het tegenstelde van wat je
wilt bereiken: namelijk volwaardige integratie in de maatschappij.

groet,

Gaby Post