Dwarsliggen (de nieuwe politiek)

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Dec 23 17:56:58 CET 1999

> "B.Buma" <stractic at euronet.nl> schreef:

> Eigenlijk is de enige echte mogelijkheid om wat invloed uit te oefenen
> in het formele proces één keer per vier jaar stemmen. De rest van de
> mogelijkheden kost zoveel moeite, is zo onbevredigend, dat ik het er
> (bijna) bij laat zitten. Weet je wat wél makkelijk is, en dat gebeurt dus
> ook : dwarsliggen. Met het grootste gemak ga ik voor een discussie over
> een schuttinkje met de gemeente naar de Raad van State en dat win ik.

Bo is niet de enige die op deze manier de invloed van burgers doet gelden
bij overheidsbesluiten. Sinds wij onlangs het bestuursprogramma hebben
opgezegd heeft ons raadslid (een jurist) in de gemeente Aa en Hunze, na
overleg en instemming met de AAV, besloten om burgers te helpen bij het
indienen en verdedigen van hun bezwaren onder omstandigheden die een
meer algemeen belang dienen. Dat kan een effectieve manier zijn om
politieke spelletjes en/of onzorgvuldigheid en/of eenzijdige- en/of
niet-belangenloze besluitvorming (heb ik ze allemaal?) te toetsen en
eventueel te corrigeren.

Het is daarom van belang dat hier te melden omdat deze manier van werken
naar ons idee wel aansluit op de manier van werken van al die lobbygroepen
(ANWB, Natuurmonumenten enz.) waar men, gezien het ledental,  vaak meer
heil van verwacht dan van "de politiek". Wij zien dit als een eigentijdse
manier van werken inplaats van het werk dat voorheen door politici
-via meer directe invloed- binnen de gemeente werd gedaan. En deels ook
als een antwoord op het verlies van aandacht van de burger voor politiek.
Immers waarom zou je gaan stemmen als je daar niet (meer) het belang van
ziet maar op een andere manier (bezwaar procedures) beter, of met meer
kans op succes, belangen kunt verdedigen?
Overigens zijn er, naast de hier beschreven bezwaarhulp nog andere
manieren waarop wij proberen inhoud te geven aan politieke idealen.
Zo is het PV-systemen stimuleringsproject, waarover ik via het Doemdo
Platform schreef, j.l. maandag geadopteerd door een aan D66 gelieerde
stichting die actief is binnen de gemeente Aa en Hunze.

William Oosterwijk
D66 Drenthe