Dictee

Lodder Ing P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Thu Dec 23 16:17:14 CET 1999

Beste D. Sundman,

Afgezien van het feit dat D'66 hier politiek weinig aan kan veranderen het
volgende:
Woorden "maak" je niet zomaar, die groeien een taal in. De mensen die het
Groene Boekje maken, zijn dan ook niet aangesteld om "woorden te bedenken",
maar om de juiste spelling vast te leggen. (Kan best handig zijn als je je
schoonmoeder met een speciaal kado wilt
ver(r)assen.) Daarnaast is het Nationaal Dictee niet bedacht omdat het
nuttig is, danwel omdat het noodzakelijk is Nederland de spelling bij te
brengen. Het Nationaal Dictee is, zoals vele programma's op t.v., bedacht om
mensen te vermaken. Ik vind het sneu voor je dat je hele avond verpest is
door dit dictee, maar gelukkig kun je altijd nog vertroosting zoeken bij Big
Brother.

Met vriendelijke groeten,

Pieter Lodder
Departement "Bioconversies"
Instituut voor AgroTechnologisch Onderzoek
Wageningen