geloven

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Thu Dec 23 14:04:21 CET 1999

Cathja Maas schreef:
>Het moment van stilte voor en na het eten in gemengd gezelschap betekent
>"ruimte geven". Wie bidden wil bidt, wie zijn franse woordjes wil
>repeteren repeteert zijn franse woordjes, wie gluren wilt naar de
>anderen gluurt. Prima geregeld dus!

Over het bidden voor een gemeenteraadsvergadering wil ik het niet eens
hebben. Te belachelijk voor woorden. Ik hoor genoeg verhalen uit de
'Bible-belt'. Mijn vrouw werkt voor een samenwerkingsverband van 4 Veluwse
gemeentes en daar is de vraag: 'waar kerk jij' net zo normaal als tussen
D66'ers de vraag: 'wat doe jij'.

Over het 'ruimte geven' voor en na het eten kan ik alleen maar zeggen dat ik
het daar mee eens ben. Zolang ik maar niet in mijn eigen vrijheid ingeperkt
wordt. Ik wil voor, tijdens en na het eten converseren met mijn disgenoten en
dat kan ik niet als ik stil moet zijn. Eenieder die wil bidden, zal ik niet
storen totdat deze persoon klaar is. Maar ik wil dan niet gedwongen zijn om
mijn mond te moeten houden, omdat anderen dat zo prettig zouden vinden. En
dat terwijl bidden toch een ingetogen, persoonlijke zaak zou moeten zijn !

Zoals William Oosterwijk eerder schreef (overigens om het tegendeel van mijn
argument hier te illustreren):
>Eenvoudig respecteren van de ander in opvattingen en gewoonten die
>-ik kom voor de tweede keer deze week terug bij Locke-
>"... maximale vrijheid behoort te hebben (...) zolang anderen daardoor
>niet in hun vrijheid worden belemmerd.".

Dus niet andere mensen dwingen stil te zijn, omdat jij niet genoeg
concentratievermogen zou kunnen opbrengen!

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.