Bidden voor D66...

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Dec 23 13:58:57 CET 1999

Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at node12af7.a2000.nl> said:
> Is het niet wijzer om religie geheel uit te bannen op scholen ? Zoiets
> hoort toch niet meer in het onderwijs thuis ? Dit is toch een discussie
> van rond 1900 ? Tegenwoordig weten we toch wel beter ?

Ben je gek! Wie moet dan de waarheid aan de kinderen vertellen over hoe
we geschapen werden - straks geloven ze allemaal die onzin over evolutie
enzo! ;-}

Maar ik ben het er inderdaad mee eens dat godsdienstonderricht zeker niet
op openbare scholen thuishoort (tenzij binnen het kader van whatever
vandaag de dag maatschappijleer heet), en iedereen die er maar voor
betaalt binnen openbare scholen gebedsruimtes laten inrichten gaat me
ook wat ver - straks heb je een openbare school in een wijk met wat
gristenfundamentalisten, moslims, new agers, een handjevol joden,
en een paar boeddhisten - allemaal zeer fanatiek en met een hoop
geld in de zak; blijft er voor klaslokalen weinig plek meer over
tussen alle tempeltjes, moskeeen, sjoels en mongoolse klankschalen. Want
alleen een optimist denkt natuurlijk dat al deze godsdiensten met elkaar
in 1 ruimte kunnen bidden/mediteren/zoemen/....

De Islam is zeer tolerant ten opzichte van mensen die hun godsdienstige
verplichtingen niet na kunnen komen, dus Allah zal deze kinderen echt
niet linea recta naar de hel sturen als ze op school niet kunnen bidden.
En inderdaad: als ouders erop staan, dan sturen ze hun kinderen maar naar
een islamitische school. Daar hebben we nu net die vrijheid van onderwijs
voor.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>