flexibilisering hoogte bijstand/ww

Thu Dec 23 13:26:54 CET 1999

At 19:41 22-12-1999, de Knikker, Remko wrote:
>Constateren dat een DEEL van de groep mensen die een uitkering krijgen daar
>uit zouden kunnen komen, als zij enerzijds geprikkeld worden, anderzijds

Neenee, daar ontspoort u al. Die mensen willen best aan het werk,
graag zelfs. Maar de reintegratie - zoals dat heet - is een puin-
hoop van elkaar bevechtende en grotendeels volslagen incompetente
organisaties. Alleen al in Amsterdam gaat daar een paar miljoen
in om zonder dat er veel zicht is op de besteding van dat geld,
en de gemeenten zal het ook allemaal een zorg zijn, want werklo-
zen leveren geld op en houden de ambtenaren van de GSD aan het
werk.
Ik ben het wel met u eens dat er geprikkeld moet worden, maar u
prikkelt verkeerd. U kunt beter de directeur van een onderpres-
terend arbeidsmarkttoeleidingsbureau korten op zijn salaris.

>Ik snap niet waarom crimineel gedrag (frauderen) hierbij betrokken wordt??

Omdat gebruik maken van een uitkering terwijl je best kunt werken
een vorm van fraude is. Maar het is vergeleken met andere rege-
lingen een tamelijk zeldzame en betrekkelijk bescheiden fraude,
en wie daar anders over denkt, en vanuit zijn vooroordelen naar
een bestrijdingswijze zoekt moet misschien eens een andere
kennissenkring gaan zoeken. ;-)

>Misschien toch enige paranoia en verkramptheid...?? Evenmin dat dure sporten
>en vakanties in verweggiestan lijkt me benevens de kwestie.

Ik wens u van harte toe dat u iets overkomt waardoor u vijftien
jaar op bijstandsniveau moet leven. Vervolgens zal ik u inter-
viewen. Eens kijken of u het sociaal isolement waar u tegen die
tijd in bent beland - en dat uw reintegratie dan verhindert -
nog steeds 'benevens de kwestie' vindt.

>aangepaste werkplekken/die 5% onwilligen (op uw cijfers van 100-150 duizend:
>1000-1500 mensen)

Neenee, daar ontspoort u weer. Twijfelachtig wil alleen maar zeg-
gen dat *niet duidelijk* is of de personen in kwestie de uitkering
terecht ontvangt.
Dat het hier om onwilligen gaat staat helemaal niet vast; u il-
lustreert alleen nogmaals uw in slechte ervaringen met uw ken-
nissenkring wortelende vooroordeel jegens uitkeringsgerechtigden.

De meest voorkomende bron van bedoelde onduidelijkheid is... de
gebrekkige administratie van de GSD.

Erik vdMb

>PS: altijd prettig als mensen meneer zeggen...

Ik tutoyeer alleen aardige mensen.

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl