geloven en respect

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Dec 23 12:52:13 CET 1999

> From:          cathja maas <maas0311 at wxs.nl>
<KNIP>
> Dit vind ik nu twee mooie voorbeelden:
> Bidden voor een gemeenteraadsvergadering betekent anderen dwingen om deel
> te nemen aan een ritueel waar zij geen deel aan willen nemen. Ikzelf zou
> waarschijnlijk pas na een dergelijke bede de raadszaal betreden. Het
> moment van stilte voor en na het eten in gemengd gezelschap betekent
> "ruimte geven". Wie bidden wil bidt, wie zijn franse woordjes wil
> repeteren repeteert zijn franse woordjes, wie gluren wilt naar de anderen
> gluurt. Prima geregeld dus! Cathja

Inderdaad, prima geregeld.
Daarom verbaas ik me over de discussie, meer nog over de commotie.

In het werkdocument "de uitgangspunten van Democraten 66" wordt bij
herhaling en met nadruk de vrije en persoonlijke invulling van het eigen
leven en het vertrouwen in beslissingen die mensen nemen t.a.v. hetgeen
hun na aan het hart ligt uitgesproken.
(... stelt regels waar dat moet en laat vrijheid waar dat kan ...)

Eenvoudig respecteren van de ander in opvattingen en gewoonten die
-ik kom voor de tweede keer deze week terug bij Locke-
"... maximale vrijheid behoort te hebben (...) zolang anderen daardoor
niet in hun vrijheid worden belemmerd.".

William Oosterwijk
D66 Drenthe