Bidden voor D66

B.Buma stractic at EURONET.NL
Thu Dec 23 09:59:25 CET 1999

De doctor schreef:

Wat maakt het voor
>  een ongelovige uit of ene meneer Jesus aan het kruis werd genageld of
werd
>  opgehangen zolang het geen uitgemaakte zaak is of het hier eigenlijk wel
een
>  historische figuur betreft ?

Andere mensen en culturen beter begrijpen misschien ?

>  Maar ik hehaal mijn vraag: waarom moet al dat gedoe perse op school ?
Waarom
>  gaan zoveel Marokkaanse meisjes gekleed als nonnen naar school ? Als een
>  Nederlandse jongedame zoiets zou doen, dan zou in de kortste keren de GGD
>  worden gewaarschuwd...

Tsja Marc-Alexander, dat gebeurde ook bijna vroeger toen meisjes in : jeans,
broeken, korte kortere en te korte rokjes op school kwamen, blote armen te
zien waren, laat staan een nek. Weet je wat, we stellen het schooluniform
weer in, mét hoofddeksel. Kledingvoorschriften zijn kledingvoorschriften. De
jouwe ook.

>  Bekend misverstand. Niet-geloven is natuurlijk geen geloof. Ik ben niet-
>  roker (ook niet op het toilet), ben ik daarom roker ? Zoiets is toch
>  waartaal ? Waarom moeten (sommige) gelovigen hun gewoonte zo nodig
>  projecteren op ongelovigen ? Ik ben ongelovige, kan ik daar de conclusie
>  uit trekken dat iemand, die daar anders over denkt, ook een ongelovige is
?

Jij gelooft nergens in Marc-Alexander ? Jij hebt geen uitgangspunten welke
je leven bepalen en een zekerheid dat deze juist zijn ? Jij leeft geheel
zonder waarheden ? Jij erkent geen axioma's of hanteert paradigma's ? Jij
zegt niet : zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar (en verwacht dat anderen
dat accepteren) ? Tenzij jij een universele kennis hebt welke antwoorden
geeft op alle vragen, geloof jij ook. Of als je het woord verevelend vindt
(waar komt dat door?): je doet aannames welke je voor waar houdt  en richt
je wereldbeeld daarnaar in.

Daarover zijn we het helemaal eens.

Met vriendelijke groet,
Bo Buma