Bidden voor D66...

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Wed Dec 22 12:18:43 CET 1999

 Greetje Verver <KenG.Verver at HETNET.NL> zei...
>Als er zoveel islamitische kinderen op een school zitten, laten de ouders
>en leerkrachten dan ook de zorg dragen voor een islamitische school Het is
>voor mij niet verteerbaar dat op openbare scholen de lessen in het gedrang
>komen vanwege islamitische gewoonten.

 ... en Pieter Lodder <P.H.Lodder at ATO.DLO.NL> reageerde met...
>Vanwaar deze toch wat krampachtige opstelling? Toen ik zo'n 15 jaar geleden
>op de lagere school zat, kregen we "godsdienst-onderwijs". Dit was een
>openbare school en godsdienstonderwijs hield in dat gepoogd werd ons een
>idee te geven van de verschillen en vooral de overeenkomsten tussen de
>diverse godsdiensten.

 Is het niet wijzer om religie geheel uit te bannen op scholen ? Zoiets
 hoort toch niet meer in het onderwijs thuis ? Dit is toch een discussie
 van rond 1900 ? Tegenwoordig weten we toch wel beter ?

 Zolang mensen op een school, gebaseerd op confessionele grondslag, niet
 verplicht worden tot het volgen van lessen waarin hen wordt bijgebracht
 hoeveel vrijer degenen zijn die er geen religie op nahouden, getuigt het
 van een dubbele moraal om mensen op openbare scholen te willen confron-
 teren met de religieuze rituelen van hun medescholieren.

 Dit lijkt me een goed argument gelovigen geen speciale rechten te geven
 op openbare scholen (ongelovigen hebben die toch ook niet op confessio-
 nele scholen ?).

 Bidden doet men maar buiten schooltijd of op het toilet.

 Marc Fluks