Lousewies & politieke normen

Theo Veltman tveltman at BIZZO.NL
Wed Dec 22 11:40:19 CET 1999

Het artikel in de NRC riep enkele reacties op:
a. dat is niet passend, zo snel na de verkiezingen; merken mensen die voor
EC's werken dan niet hoe 'het werkt'?
b. goed dat ze durft te laten zien dat ze gevoel heeft en goed dat ze
etaleert dat de politiek gewoon erg onleuke kanten heeft en dat daar nu wat
aan moet gebeuren;
c. zie je wel: geld verslinding, dat is het daar in Brussel.

Dat laatste is wellicht waar; maar wel slecht voor het wij-gevoel op
europees niveau. Tenslotte hebben we ook gewoon last van die regels. Goed
dat het in alle openheid (weer) naar voren komt.

Wat mij betreft: gewoon blijven, ze is goed (voorzover ik kan overzien) en
mijn steun heeft ze nog (voorzover relevant).
Zou Lousewies de enige zijn die er genoeg van heeft? Maar dan toch de enige
die het hardop durft te zeggen; dat is wat mij betreft positief.

Tav reizen: Bouwen aan coalities om voldoende momentum te krijgen. Een
dynamische omvang van ca 20-40% gemobiliseerde Europese parlementsleden zal
waarschijnlijk nodig zijn om een publieke europese opinie te kunnen gaan
mobiliseren die voldoende druk kan gaan uitoefenen om er voor te zorgen dat
de door de drie groten geaccepteerde reisidioterie wordt doorbroken zodat
kosten, maar vooral energie wordt bespaard en mensen kunnen werken aan waar
het om gaat. Ofwel: zorgen voor voldoende persverontwaardiging over grote
bedragen; echter dat is allemaal al lang bekend en toch wordt de idioterie
niet aangepakt.

Elke aanpak vereist inzet, doorzettingsvermogen en vooral
frustratiebestendigheid.

Theo Veltman; den Texstraat 32 II; 1017 ZB Amsterdam
0654904456; 020-6206244 (prive); 020-6201219; 020-6207710 (fax).