bidden voor D66

Lodder Ing P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Wed Dec 22 10:33:21 CET 1999

Beste Greetje en anderen,

Vanwaar deze toch wat krampachtige opstelling? Toen ik zo'n 15 jaar geleden
op de lagere school zat, kregen we "godsdienst-onderwijs". Dit was een
openbare school en godsdienstonderwijs hield in dat gepoogd werd ons een
idee te geven van de verschillen en vooral de overeenkomsten tussen de
diverse godsdiensten. Hierbij werd grofweg een onderscheid gemaakt in
christendom, islam, boedhisme, hindoesime en de leer van Confusius (of is
dat met een v?). Dit gebeurde tijdens normale schooltijden en was hartstikke
leuk, vooral voor iemand die toen al vrij overtuigd athe-istisch  was.

Over het geloof dat je in de laatste zin uitspreekt, valt veel te
filosoferen. Persoonlijk vind ik dat dit een van de meest enge uitwassen van
xenofobie is.

Met vriendelijke groeten,

Pieter Lodder
Departement "Bioconversies"
Instituut voor AgroTechnologisch Onderzoek
Wageningen