FW: Huurlingen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Dec 21 18:22:42 CET 1999

Lijstleden,

Onderstaande mail is met goedkeuring van Jan Hoekema doorgestuurd aan de lijst.
Ik heb alvast een reactie gegeven.

Jan Hoekema schreef:
> [...]
>multinationals daddelijk het "geweldsheftïn eigen hand gaan nemen om
>commerciele belangen...veilig te stellen"..En MJFaber,de
>ondermijdelijke,zegt even later:"Wie een keer de deur openzet voor het
>particulier initiatief,weet dat hij vanaf dat moment een deel van de
>controle op de gevechten heeft verloren".Interessant is zijn citeren van Max
>weber dat de staat de bron van is van de bevoegdheid tot geweld ,maw het
>geweld zou ook gedelegeerd kunnen worden,hetgeen in de praktijk ook gebeurt
>(bondgenoten-staten,VN,huurlingen,para-militaire
eenheden,bedrijven,guerilla"s).
>Zie Kosovo:UCK e.d.Enfin,dit was maar een lees-tip.

Ook ik ben niet voor het privatiseren van de bevoegdheid tot geweld en dus
geen voorstander van het legaal inhuren van huurlingen door bv.
multinationals. Dat blijft bij (wettig gekozen) overheden. Het is ook niet de
doelstelling van Sandline International. Zij wijzen het zelfs af. De, zelf
ontwikkelde en opgelegde, regels waar Sandline zich aan dient te houden zijn
te lezen op de website (wellicht ten overvloede: http://www.sandline.com) en
vormen een 'private military company regulation' waar, zoals Amnesty's 'Wordt
Vervolgd' schreef, de VN een puntje aan kan zuigen. Daarom is een discussie
hierover niet slecht. Misschien komen we tot de conclusie dat er
internationale regels moeten worden ontwikkeld, anders dan nu aanwezig
(VN-resolutie tegen huurlingen), om daadwerkelijk het kaf van het koren te
kunnen scheiden. Wie weet.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.