FW: verlagen ww - bij econ. groei

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Tue Dec 21 17:23:12 CET 1999

Ik denk dat het goed is om te beseffen dat inderdaad veel werklozen ongewild
werkloos zijn. Geld investeren in deze mensen door scholing en het scheppen
van randvoorwaarden als kinderopvang lijkt mij dus van essentieel belang.
Dat met het korten van uitkeringen altijd per individu beoordeeld moet
worden lijkt me ook essentieel. 'Slachtoffers' straffen moet inderdaad
vermeden worden. Neemt niet de essentie van mijn voorstel weg echter. Het
herinvesteren van geld in diezelfde slachtoffers, door (gedeeltelijk
althans) werkonwilligen (niet hetzelfde, ik ben het met je eens) te korten.
Daarnaast kan ik wel nog opmerken, dat men ook niet in een geprojecteerde
eigen oprechtheid moet leven. Net zoals het asielbeleid, de wao-discussie
lange tijd in een soort ideaalbeeld ziijn blijven hangen, en misbruik een
soort taboe is geweest, is het goed om te beseffen dat er wel degelijk veel
mensen door onwil niet aan werken toekomen, aan de kant blijven. Veel mensen
vinden werk niet op hun 'niveau' en zitten daardoor aan de kant, terwijl het
juist als opstap goed zou functioneren. Door bovendien scholing aan te
bieden als alternatief kan ook de 'slachtoffers' gegarandeerd worden dat zij
niet 'gestraft' worden, maar juist geholpen. Straffen zonder alternatief te
bieden moet worden uitgesloten uiteraard, maar niet iedereen met een
uitkering is per definitie zielig.
De opmerking over frictie-werkloosheid biedt wel noodzaak tot nuancering. Ik
hoopte eigenlijk dat de afhankelijkheid met vraag-aanbod van arbeid dat
duidelijk zou maken. Maar de opmerking is terecht.
De essentie is eigenlijk dat ik niet snap dat uitkeringen statisch zijn, in
plaats dat de hoogte flexibel bepaald wordt (binnen marges, met
beroepmogelijkheid en toetsing eventueel), terwijl we allemaal in de
markteconomische werkingen geloven. Nuance is altijd op zijn plek
natuurlijk, maar dat lijkt me logisch.