Liberalisme en duurzaamheid

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Mon Dec 20 19:55:07 CET 1999

William Oosterwijk schreef:

>Dit sluit nauw aan op hetgeen John Locke, (1690) een der grondleggers van
>het liberalisme, aangeeft. Locke betoogde dat het individu maximale
>vrijheid tot zelfontplooiing heeft mits -en daarin ligt het essentiële
>verschil met de actualiteit- MITS anderen daardoor niet in hun
>ontplooiingsmogelijkheden worden belemmerd.

Interessant ! Was me niet bewust (meer) dat het liberalisme zoveel verder
terug gaat dan de Franse Revolutie.
En dat de broeikas-discussie zo dicht bij de grondbeginselen van het
(sociaal) liberalisme zat.

Want met Locke haal je iemand in huis die precies verwoordt wat ik tegen
broeikas-adepten heb:
Betrand Russell : " De waarneming is volgens Locke "de eerste stap en fase
in de richting van kennis, en de toegangspoort voor alle elementen daarvan."
Dit moge voor de moderne mens bijkans een waarheid als een koe lijken, daar
het tot een vanzelfsprekend feit is geworden, althans in ontwikkelde
kringen. Maar in Locke's dagen werd de geest verondersteld al die dingen a
priori te weten, en de volledige afhankelijkheid van de kennis van de
waarneming, die hij proclameerde, was een geheel nieuwe en revolutionaire
opvatting. "
De moderne zweefteef daarentegen weet a priori (in de betekenis van
gnostisch zien) dat de aarde vergaat aan al die CO2 uitspuwende
fabrieksschoorstenen.

>Komt niet het intrinsiek sociale aspect van het oorspronkelijk liberalisme
>terug in het toegevoegde etiket "sociaal-liberaal" aan D66? De vervorming
>van het oorspronkelijk liberale gedachtengoed naar het zeer
>individualistisch getinte (lees: egocentrische): "individuele vrijheid
>voor iedereen" geeft markant de shift aan -of mutatie zo u wilt- die het
>liberalisme heeft doorgemaakt (als daar dan nog van gesproken kan worden).
Bij mijn weten dreef het oorspronkelijke liberalisme t.t.v. Locke zowel op
filosofische principes als op maatschappelijke verandering, in casu de
opkomst van de middenstand (handel en industrie). De uiteindelijke
overwinning van de middenstand op clerus en aristocratie schiep een nieuwe
welvarende leidende klasse die zich (ook) ging bedienen van "qoud licet
Iovi, non licet Bovi". Dit is de mercantilistische stroming van het
liberalisme die heden ten dage bloeit in de VVD. Net zoals het CDA de
verwording is van het oorspronkelijke Christendom, dat al
"bevrijdingstheologie" was voor het woord twee millenia later in
Zuid-Amerika opnieuw werd uitgevonden.

MVG
Max Kok