Duurzaamheid (redelijk lang)

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Mon Dec 20 02:14:00 CET 1999

> From:          "Henk Bosch" <Henk.Bosch at net.HCC.nl>
> Subject:       Duurzaamheid (redelijk lang)

Beste Henk en lijstdeelnemers,
Met bewondering en verbazing heb ik die -inderdaad heel lange- inzending
doorgenomen. Het lijkt me dat de veelheid en de breedte die in een keer
wordt aangedragen de discussie wel heel ingewikkeld maakt.
Het komt mij voor dat "stap voor stap" een heel natuurlijk tempo is.
Alleen al de lengte van de CO2 discussie lijkt dat te rechtvaardigen.
Bewust probeer ik de thema's in het "Doembo Platform" te beperken.
Om het overzichtelijk te houden.

Omwille van behoud van overzicht -waar dit het oorspronkelijk initiatief
betreft- dus graag terug naar, of in reactie op: Doembo Platform 1999-4.

PV-systemen (aanvullend)
Enkele reacties op het PV voorstel lijken te vergeten dat er voorlopig nog
conventionele centrales zijn en import van elektriciteit en dat het gaat
om een BIJ-drage aan duurzame energie. Verder wordt reeds water- en wind
energie gebruikt. Voor dat laatste is een enorm budget beschikbaar en
er zijn dankzij praktijktoepassingen enorme vorderingen gemaakt.
Maar wind alleen is -evenals zon alleen- niet voldoende. Het gaat er nu om
een majeure prikkel te geven aan een veelbelovende techniek die is
achtergebleven in z.g. net-gekoppelde toepassingen. Een prject als
voorgesteld kan een doorbraak betekenen.
Daarnaast gaat het om een andere manier van denken over de totale energie
opweking en distributie. Met andere woorden (in planologen jargon) "een
ambitieuze pilot voor de korte termijn met een doorkijk naar een mogelijke
toekomst. (maar dat laaste, een daglichtvolgend continentaal-solar-net,
stel ik nadrukkelijk ter discussie)

Tot slot, als dat geruststelt: er ligt wel degelijk een -ongeschreven-
masterplan onder het Doembo Platform.

William Oosterwijk
D66 Drenthe