gaat het slechter? (n.a.v. najaarsnota)

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Sun Dec 19 11:58:51 CET 1999

>Eerlijk gezegd, Kaj, verwondert me dit nogal. Het is in ieder geval niet af
te
>zien aan de ontwikkeling van de investeringen in macro-opzicht.
Ook ik heb de indruk dat Kaj 's voorbeelden individuele gevallen onder een
stijgend gemiddelde zijn. Als dit inderdaad een trend was, zou je het zien
in bv. het producentenvertrouwen, een maandelijks door het CPB gepubliceerde
conjunctuurindicator. Bij mijn weten is die niet in een dalende trend aan
het raken.

>Maar ik ben benieuwd naar je indrukken, en naar die van anderen. Misschien
een
>aardige discussie voor het kerstreces?
Wel heb ik grote bedenkingen bij de joehee-stemming die de media uiten, m.n.
op het gebied van de arbeidsmarkt.
Weliswaar zullen er inderdaad op een paar terreinen personeelstekortjes
zijn, maar als je de cijfers van de totale arbeidsreserve ziet hebben we nog
wel 20 jaar deze hoogconjunctuur nodig om allen aan het werk te helpen. Wat
me ook opvalt, is dat de roes op de arbeidsmakt meer een soort
verplaatsingsproces is: mensen met een baan ruilen van baan met andere
mensen met een baan. Het toenemen van de WAO-populatie duidt ook niet op een
denderende arbeidsmarkt.
De media zouden de arbeidsmarkt eens moeten belichten vanuit het perspectief
van de sollicitant. Ik geef je op een briefje dat er zelfs in onderwijs en
ICT geschikte mensen zijn die zich nog steeds de pleuris solliciteren zonder
succes.

N.a.v. het antwoord van Bert Bakker op mijn vraag over staatsschuld:
Je ging niet in op de suggestie om met het geld wat we nu in een
hoogconjunctuur overhouden het rentepercentage van de uitstaande staatschuld
terug te brengen.
In feite gewoon anti-cyclisch begrotingsbeleid.

Groeten,

Max Kok