Duurzaamheid

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Fri Dec 17 09:21:03 CET 1999

Unclassified

> Henk Bosch wrote:
>
> Ik vind nog steeds dat we door moeten gaan met de Doembo
> discussie, wat mij betreft aan de hand van de punten van
> Scheffer. Uitgangspunt moet dan iets zijn zoals: We denken
> dat het niet onwaarschijnlijk is dat er een klimaatverandering
> is/komt die MEDE het gevolg is van menselijk handelen. Aan die
> discussie zou ik het probleem van ontwikkelingssamenwerking
> willen koppelen.

De menselijke aktiviteiten hebben het landschap op grote schaal
veranderd. Om een simpel voorbeeld te geven: in west Europa is
meer dan 80% van alle grond in kultuur gebracht. Dat betekent
dat de oorspronkelijke bossen zijn vervangen door steen, asfalt,
weiland en akkerbouwgebied. Daarbij is de waterhuishouding ook
grondig aangepast aan onze wensen. Dergelijke veranderingen over
zulke grote oppervlakten zullen vast wel enige invloed  op het
klimaat hebben.
Verder zijn de wilde vormen van alle grote grazers uit onze
omgeving verdwenen terwijl uit andere gebieden waar ze nog wel
zijn blijkt dat het gedrag van deze dieren het landschap vormt.
Het is een illusie te denken dat je met 6 miljard mensen op
aarde kunt wonen zonder de omgeving te beinvloeden. In veel
gebieden is de mens de belangrijkste factor bij de vorming van
het landschap. En bij de hoeveelheid grond die we nodig hebben
voor de voedselproduktie is het ook duidelijk dat er op termijn
geen ruimte meer is voor rondtrekkende kuddes wilde dieren.
Op zich is er best te leven in een wereld die door de menselijke
aktiviteiten wordt overheerst en waar er wel fraaie parken zijn
maar nauwelijks vrije natuur. Tenslotten ziet heel west Europa
er zo uit.

Maar het is natuurlijk onzin om er een element, zoals b.v. de
CO2 produktie uit te halen en te eisen dat het CO2 gehalte in de
atmosfeer wordt teruggedrongen tot het niveau van het jaar 1500
terwijl alle  andere veranderingen wel doorgaan.
Als we de wereld bevolking niet tot enkele tientallen miljoenen
willen terug brengen moeten we leren leven in een omgeving
waarin de gevolgen van onze aktiviteiten op allerlei gebied
duidelijk zichtbaar zijn.

Emiel Stolp