huurlingen

Kaj Leers fender at DDS.NL
Thu Dec 16 14:20:06 CET 1999

Beste Bo, Lijsters,

(KNIP KNIP)
 >overschakelen naar beroepssoldaten (en het
>werven ervan). Er is een enorm reservoir aan getrainde ex-dienstplichtigen.
> Maar goed, als ik het nog even mijn standpunt mag verwoorden: géén
>huurlingenlegers, "over my dead body".
Met het laatste standpunt ben ik het eens, maar Bo haalt in zijn laatste
e-mail de mogelijkheid van het inzetten van Nederlandse reservisten aan om
te dienen in vredesoperaties (het 'enorme reservoir aan getrainde
ex-dienstplichtigen'). Je zegt het zelf al, Bo: getrainde
ex-dienstplichtigen. Ten eerste lijkt het animo van zelfs
ex-dienstplichtigen om zich toch weer in het groen te steken mij laag, en
ten tweede hebben al deze mensen een fulltime- of parttime-baan. Stel nu
dat ik reservist ben, en ik werk fulltime, maar wordt opgeroepen om drie
maanden (de gangbare periode) in de Sinai te gaan zitten om daar de vrede
te bewaren. Reken maar dat mijn werkgever schuimbekkend op de voordeur van
Wim Kok gaat staan rossen om minstens financiele compensatie te krijgen.
(Zo zijn Nederlanders nu eenmaal.) En reken maar dat Kok en Zalm daar
weinig zin in hebben. Dan komt het aan op een financiele tegemoetkoming van
de VN, maar wat als deze organisatie zegt dat voor dat soort kosten de Ned.
staat verantwoordelijk is? Het is dan immers een beslissing van de Ned.
regering om (indirect) dure reservisten in te zetten, en niet de (indirect)
goedkopere beroepssoldaat, die Defensie als werkgever heeft.

Nee, ik zelf voel meer voor het idee dat met name Hans van Mierlo destijds
opperde: een Europees leger met als basisinstelling een Rapid Deployment
Force, juist bedoeld voor peacekeeping-taken. Gelukkig komt dat idee nu
steeds dichterbij realisatie. Nu de politieke wil nog om het ook in te
zetten en er verantwoordelijkheid voor te dragen.

Grtz,

Kaj Leers.