Bidden voor D66

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Wed Dec 15 20:41:47 CET 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: henk vreekamp <vreekamp at pobox.uu.nl>
Aan: d66 at NIC.SURFNET.NL <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: woensdag 15 december 1999 8:05
Onderwerp: Bidden voor D66

|Beste vlaamse gaaien,
|
|Laatst gaf de TK-fractie als reactie dat islamitisch bidden op een openbare
|school in Amsterdam moet kunnen.
|
|1. Past dit in het pragmatisme?

|2. Waar ligt de grens? Krijgen New-Agers nu ook een kans, een als
|Pinkstergemeente vermomde groep drugsdealers of -gebruikers (voorbeeld
|Bouterse)? Wat is eigenlijk in dit verband de definitie van 'godsdienst'?
|
|3. Zijn we het er mee eens? Past het in integratiebeleid? Of is het een
|kwestie van onwetendheid? Of slappe knieen?
|
|Mvg,

> [...]

1.Dit past nergens in, naar mijn mening dienen kerk en staat strik gescheiden te
blijven, dus de staat en volksvertegenwoordigers, zeker van D66 dienen zich van
dergelijke losse flodders (om maar in het Vreekamp idioom te blijven) te
onthouden.

2.Godsdienst (zowel Islam als Christendom) is door de eeuwen heen te vaak
misbruikt om :
A.Politieke twisten uit te vechten (lees: oorlog te voeren)
B.Zijn/Haar eigen hachje te redden (zie: Bouterse)
Een grens is alleen te trekken bij het onder 1 genoemde (strikte scheiding van
Kerk en Staat)

3.Niks integratiebeleid, als wij naar een land verhuizen dat overwegend
Islamitisch is worden wij geacht onszelf aan te passen, Landverhuizers uit de
islamitische landen kunnen in alle redelijkheid geacht worden hetzelfde te doen,
dit heeft niets maar dan ook helemaal niets met racisme of wat dan ook te make,
het is gewoon een cultuurverschil tussen godsdiensten: christendom is toleranter
dan de Islam (althans dan de Islam zoals die door het merendeel van de zich
Islamitisch noemende wereld misbruikt wordt).

Op persoonlijke titel,
Er zijn al genoeg ruzies gemaakt met als oorzaak misbruik van Bijbel of Koran.

Ernst Debets/Zaanstad