klimaatverandering: Hoezo dijkverhoging ?

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Wed Dec 15 17:08:45 CET 1999

Ik bedoelde meer, dat niemand in de klimaatdiscussie opmerkte dat we de (zee)dijken helemaal niet meer hoeven te verhogen omdat RWS daar allang rekening mee heeft gehouden.

Een klimaatlink over solaire opwarming:
Solar Activity: A Dominant Factor in Climate Dynamics <http://www.microtech.com.au/daly/solar/solar.htm>

MVG

Max Kok

    Ja, dat wist ik. Ik woon diep weg in de Krimpenerwaard, dat is achter de stormvloedkering in de Nieuwe Maas en achter die bij Krimpen aan den IJssel in de Hollandse IJssel. De "in de toekomst haast onmogelijke overstroming" hadden we in 1995 en 1996 bijna. Kwam niet uit zee, maar van de Maas en Rijn. Daar helpt die stormvloedkering niet tegen. Wel het huidige beleid van "ruimte voor de rivier". In noodgevallen kan het nodig zijn bewoonde gebieden te laten onderlopen, zoals de Krimpenerwaard. Zelf hoop ik maar dat ze in dat geval die andere polder te nemen (de Alblasserwaard). Die keuze is geen probleem van vandaag, maar werd al honderd jaar geleden op klemmende wijze beschreven door Herman de Man in het "Wassende Water".
    Wat ik ook weet (en dat wordt bevestigd door de KNMI site, waarop William Oosterwijk ons wees. Dank! Daar heb ik nou wel wat aan. Fluks, lees die!) is dat we in de 21ste eeuw moeten rekenen op meer neerslag in de winter en intensievere regen in situaties met langdurige hevige winterneerslag. Dat zal ook wel gelden voor de Alpen, waar ons "wassende water" vandaan komt.
    Vriendelijke groet,

    Henk Bosch
     ----- Original Message -----
        From: Max Kok
        To: D66 DISCUSSIELIJST
        Sent: Tuesday, December 14, 1999 4:28 AM
        Subject: klimaatverandering: Hoezo dijkverhoging ?

        Wist iemand dat laatste ? :

        "In Nederland worden zowel de zee als de rivieren beheerd door Rijkswaterstaat. Deze houdt bij alle maatregelen rekening met de klimaatverandering zoals die door het KNMI wordt aangegeven. ... Op dit moment is Rijkswaterstaat bezig de loop van de rivieren gemakkelijker te maken . ... Wat de zee betreft is er helemaal niets om ons zorgen om te maken. Reeds in het verleden hield Rijkswaterstaat bij het aanleggen van zeeweringen, zoals bv. de Oosterscheldedam, rekening met een zeespiegelstijging. Overstromingen ... zijn dus ook in de toekomst vrijwel onmogelijk. "
        (Op basis van 2 tot 4 graden temperatuurstijging in 2056 - 2065)

        (Uit "Klimaat in beeld" , boek bij de Teleac-serie, hoofdstuk 12 -geschreven door Erwin Kroll- p 171)