huurlingen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Dec 15 15:24:14 CET 1999

>Ja, Sandline International is een welbekende organisatie die zeker wel in
>staat is tot het uitvoeren van vredesoperaties. Maar bij de inzet van zo'n
>huurlingenleger kom je juridisch behoorlijk in de knoop. Want als er iets
>fout gaat, wie neemt dan de verantwoordelijkheid voor die fout? Gezien de
>touwtrekkerij en het steeds maar weer doorschuiven van de schuldvraag na de
>val van Srebrenica, zie ik het duister in.

De uiteindelijke verantwoordelijkheid blijft natuurlijk liggen bij de natie
die de huurlingen inschakelt. Verdere juridische problemen zullen alleen van
contractuele aard zijn (wanprestatie e.d.) Het inzetten van huurlingen
verandert weinig aan de praktijk van het doorschuiven van de schuldvraag en
is dus ook geen argument tegen het inzetten van huurlingen.  Ik hoor het
graag als ik het bij het verkeerde eind heb.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.