huurlingen

Kaj Leers fender at DDS.NL
Wed Dec 15 14:48:58 CET 1999

Lijsters,

Ja, Sandline International is een welbekende organisatie die zeker wel in
staat is tot het uitvoeren van vredesoperaties. Maar bij de inzet van zo'n
huurlingenleger kom je juridisch behoorlijk in de knoop. Want als er iets
fout gaat, wie neemt dan de verantwoordelijkheid voor die fout? Gezien de
touwtrekkerij en het steeds maar weer doorschuiven van de schuldvraag na de
val van Srebrenica, zie ik het duister in.

Mijns inziens moeten staande legers van naties ingezet worden, als de
politiek (en het volk) daartoe oproept. Waar het echter nogal eens op
uitdraait, is dat de wil om de zaak ook echt 100% door te zetten niet
aanwezig is. Zie Srebrenica; daar werd de luchtsteun uiteindelijk
teruggetrokken toen bleek dat Mladic' moordenaars 30 Nederlandse soldaten
gegijzeld hielden, en dreigden deze Ned. militairen allen te doden als de
luchtacties doorgingen. In de documentaire 'A Cry From The Grave' poneerde
een Srebrenica-overlevende een interessante stelling: 30 Nederlandse
soldaten, of 30.000 moslims. Vreemd genoeg ben ik dit o zo belangrijke feit
in de media bijna nergens tegengekomen. Logisch ook, want wat dat betreft
denkt de Nederlandse media mee met de Nederlandse politiek: zodra een
bepaalde issue erg pijnlijk wordt, wordt de zaak onder het tapijt geveegd.
Wat dat betreft kan de Nederlandse pers nog het e.e.a. leren van o.a. de
Belgische, Duitse en Britse pers. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat
de Ned. pers nogal lauw reageerde toen bleek dat enkele filmrolletjes uit
Srebrenia opeens verloren waren gegaan. Mijn collega's in het buitenland
(ik ben zelf freelance journalist) zouden op hun achterste benen hebben
gestaan; ik ken een correspondent van Der Spiegel hier ten lande die met
verbazing toekeek toen bleek dat de Ned. pers de leugen van 'het per
ongeluk verloren laten gaan van fotorolletjes' zomaar slikte. Laat staan de
politiek. Maar laat ik niet afwijken.

Van Srebrenica heeft men echter wel geleerd: een vredesoperatie (bedoeld om
de vrede te bewaren) kan per definitie niet plaatsvinden in een gebied waar
oorlog heerst. Vandaar ook dat eenheden die ingezet worden bij
vredesoperaties, sinds Srebrenica (zie KFOR) ondersteund worden door eigen
artillerie en luchtsteun. Dit is op zich al een hele vooruitgang, maar het
is alleen erg triest dat er altijd iets goed verkeerd moet gaan eer men
bereid is om te leren.

Vriendelijke groet,

Kaj Leers.