Bidden voor D66

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Dec 15 13:56:25 CET 1999

>(Chido Houbraken) wrote:

<knip>

>Ik ook! Maar het aardige van dit verzoek is juist dat de dames nu juist
>niets vragen dat het normale verloop van de lessen verstoort of dat
>anderen bij hun geloofsbeleving betrekt. Het gaat hier niet om het
>stimuleren, maar om het mogelijk maken in alle beslotenheid. Dat is toch
>iets heel anders.

Ik ben zo bang dat het verzoek om een aparte ruimte vooral godsdienstig
gemotiveerd is. Vrouwen dienen afgescheiden te bidden. Verder geeft de Koran
vaste tijden voor het bidden, maar ook regels voor bidden in uitzonderlijke
situaties (zoals bv. het zich bevinden in een niet-islamitisch land). Dus
zo'n aanpassing zijn die gewijzigde tijden nu ook weer niet.

>Bovendien moeten we niet de fout maken om te denken dat openbaar
>onderwijs a- of anti-religieus is. Het aardige van het openbaar
>onderwijs is nu juist dat er aandacht wordt gegeven aan allerlei
>religies en levensopvattingen. (...)

Mee eens, maar we hebben het wel over aandacht geven op een informatief
niveau, niet over het faciliëren van godsdienstbeoefening.

>Het is ook een misvatting om te denken dat
>uitsluitend niet-religieuze ouders hun kinderen naar het openbaar
>onderwijs sturen.
>Ook Doopsgezinden b.v. hebben een sterke voorkeur voor
>het openbaar onderwijs.

Doopsgezinden zijn daarin dan ook een uitzondering. Gristenen en Papen sturen
hun kroost het liefst naar een School met den Bijbel/Pater.

>Kon ik het roken maar net zo gemakkelijk laten als het bidden! Overigens
>heb ik nog nooit gehoord van mensen die ziek werden van passief bidden!
>Dus roken is toch een graadje erger! ;-)))

Schoorvoetend en binnensmonds afkeurende geluiden makend gaf hij toe dat ze
op dit punt gelijk had.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.