Huurlingen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Dec 15 08:29:36 CET 1999

Glenn, Lijsters,

Uitgaande van Glenns overwegingen en constateringen, is het inschakelen van
huurlingen onder bepaalde voorwaarden geen gekke gedachte. Frankrijk en het
VK doen dit inderdaad al 'eeuwen'. Als ik me goed herinner heeft Frankrijk
zelfs een legeronderdeel van het Vreemdelingenlegioen ingehuurd om in hun
naam naar de Golfoorlog te gaan, waar ze het *echt* gevaarlijke werk deden.
Ik heb echter drie bedenkingen:

A. Als je als regering (gesteund door de bevolking) vindt dat de staat die je
vertegenwoordigd bepaalde militaire acties moet uitvoeren, dan is het wel zo
zuiver om daar het *volledige* risico voor te lopen. De buitenlandse politiek
(want daar hebben we het over) is niet alleen een primaat van de regering.
Dus als de Nederlandse bevolking / TK-leden vinden dat er militairen gestuurd
moeten worden, maar zelf niet het risico willen lopen, dan is het blijkbaar
niet genoeg waard.

B. In vervolg hierop: het maakt het voor een land wel erg makkelijk om al
snel in te stemmen en over te schakelen op militaire actie. Ik denk dat
Srebrenica veel minder als trauma ervaren zou zijn in Nederland als er een
contigent Vreemdelingenlegionairs had gezeten. En dat vind ik bij de vraag
over mede-verantwoordelijkheid voor misdaden tegen de mensheid niet zo'n
denderend vooruitzicht. (Komt nog bij dat huurlingen het vermoedelijk niet zo
ver hadden laten komen, aangezien ze een - bedrijfsmatig - goede naam hebben
te verliezen. Dat zou natuurlijk weer vóór de inzet van huurlingen pleiten...)

C. Hoe professioneel de organisatie ook oogt, je blijft als staat voor iets
waar je monopolie op hebt (geweld) afhankelijk van een groep huurlingen die,
behalve financieel, weinig binding met je heeft. En dan heb ik het nog niet
een over kennis- en inzichtverlies. Ik ga er dan vanuit dat grote delen van
de krijgsmachttaken worden uitbesteed.
Als ik de site van Sandline bekijk zie ik dat ze ook inzetbaar zijn voor zgn.
'law and order' acties. Dus waarom niet de ME afschaffen en voor de EK2000
Sandliners ingehuurd? Dat scheelt een hoop gezeur en kosten van het in stand
houden van parate eenheden. Dat willen we niet, omdat we graag
politie-agenten willen die enige 'feeling' met de maatschappij hebben
(preventie vs. repressie). Hetzelfde geldt nog steeds voor het leger (ondanks
dat we de dienstplicht hebben afgeschaft).

Waar Sandline en zo wel voor ingehuurd kunnen worden is voor specifieke
trainingen of het adviseren over de zoveelste krijgsmachtreorganisatie. Geef
hun de politieke uitgangs- en speerpunten en laat ze een organisatorisch
advies geven. Prima gebruik van exteren kennis.

Overigens, als ik goed geinformeerd ben, is Sandline International begin
jaren 90 gedeeltelijk ontstaan uit een samenwerking van leden van voormalige
'speciale legeronderdelen' van het oude regime van Zuid Afrika die vooral in
de grensgebieden actief waren, als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik zeg niet dat het geen goede en effectieve soldaten zouden zijn die zich
niet 'ethisch' zouden opstellen of strikt aan hun opdracht zouden houden,
maar ik vraag me af of je dit soort figuren nu wel in jou naam
vredesoperaties wil laten uitvoeren... Komt nog bij dat het politiek gezien
net zo dodelijk kan zijn als het verantwoordelijk zijn voor de dood van
Nederlandse soldaten.

Glenn Mellonius schreef:
>In overweging nemende:
>
>1) Het leger is duur en niet altijd even effectief.
>2) Bij bloedige schermutselingen buiten Nederland wordt er (via de V.N)
>   geroepen om interventie, maar niemand wil Nederlandse jongens en
>   meisjes opofferen.
>3) Het is een tendens om geen eigen personeel erop na te houden
>   maar om uitzendorganisaties erbij te betrekken.
>
>Constaterende:
>
>1) Er zijn professionele uitzendorganisaties die het lukt om
>   personeel te krijgen die tegen betaling een dodelijk risico nemen.
> [...]

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.