ICT en samenleving (was: PvdA vlugschrift)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Dec 14 19:52:10 CET 1999

At 15:18 14-12-1999 Tuesday , B.Buma wrote:

>Experimenten met "maakbare samenlevingen" hebben allen gefaald.

U doelt kennelijk op communistische en/of fascistische totalitaire
maatschappij-ordeningen. Die hebben gefaald, dat is waar.  Echter: via
economische interventie-technieken (bijvoorbeeld verhogen van disconto door
CB) kan er wel degelijk *enige*  invloed uitgaan vanuit een centraal
sturingsorgaan.  Ware dat niet zo, dan moesten we Europa ook maar opdoeken...

>Een vrij erkend fenomeen is dat wetten de gebruiken volgen en niet andersom.

Eerder is er sprake van wisselwerking, zoals u al aanduidde.  Soms wordt
met een wettelijke maatregel de samenleving gemodificeerd. Ik wijs
bijvoorbeeld op het middel stakingsverbod, waarmee sociaal - economische
ongewenste toestanden voorkomen kunnen worden. Ik wijs ook op de roep om
meer wetgeving tav EK 2000, waarmee men hoopt verstoring van de openbare
orde te voorkomen. Het zijn wettelijke interventietechnieken, en soms
werken ze.  Ook ICT kan in dit licht een `interventietechniek' genoemd worden.

>De pogingen die de laatste decennia ook in nederland zijn gedaan om met wet-
>en regelgeving daadwerkelijk te sturen zijn vrijwel allemaal jammerlijk
>mislukt.

U ziet het iets te somber. Denk eens aan de sociale zekerheid. Thans in
crisis, toegegeven, maar ze heeft Nederland toch wezenlijk veranderd van
a-sociale armoede-staat tot redelijk sociale solidariteitsstaat....

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl