Lekker theoretisch leuteren

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue Dec 14 15:43:58 CET 1999

Pieter Lodder schreef:

>Het westerse natuurwetenschappelijke model houdt zich bezig met
>ware uitspraken over het kenbare deel van de werkelijkheid. Het
>is daar buitengewoon suksesvol in en iedereen die een praktisch
>doel wil bereiken gebruikt dan ook de resultaten uit dit
>vakgebied.

Chido Houbraken schreef:

Twee dingen:
Ten eerste hebben we het dan vaak over een beperkt praktisch doel of het
praktisch doel op korte termijn. Ten tweede heeft het doen van ware
uitspraken ('waar' volgens de regels van de (toegepaste)
natuurwetenschappen)
over kenbare deel van de werkelijkheid vaak als gevolg dat het kenbare deel
vergroot wordt, waardoor eerdere ware uitspraken ineens niet meer zo waar
blijken te zijn. Allemaal erg betrekkelijk

Bijna raak Chido.
Het probleem van Pieter is dat hij blijkbaar al een kenbaar deel heeft
gedefinieerd.
En de gebieden van beta wetenschap zijn wel te kennen en de gebieden van
anderen zijn niet te kennen.
Wat we daar ook van vinden (is niet interessant voor een beta
wetenschapper), ik zou van Pieter daar graag het bewijs van zien !
Hij zal ongetwijfeld zelf erkennen dat hij dat niet kan.
Waarmee we weer gewoon gezamenlijk op zoek kunnen naar "de waarheid" , hoe
betrekkelijk die ook is.

"Er is geen waarheid, alleen het streven ernaar "

vriendelijke groet

Bo Buma