Diverse reacties over klimaat

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Tue Dec 14 03:50:20 CET 1999

Vereniging

>Maar als je het echt wilt weten: inderdaad,
>de meeste duurzame energievormen gaan gepaard met enige horizonvervuiling.

Nee, ik doelde serieus op het niet aantasten van de natuurwaarde van de
Sahara.
Dat is net als de Waddenzee een uniek onaangetast gebied met
natuurhistoriche waarde, evenzeer als de Waddenzee ook kenmerken van een
woestijn van water heeft. Als je die vol gaat zetten met zonnepanelen (en
dat is nodig anders haal je onvoldoende vermogen) kan ik me goed voorstellen
dat ook daar lokale natuurbeschermingsgroepen zich gaan verweren.
Jouw voorstel komt neer op het exporteren van een probleem dat we lokaal
niet wensen op te lossen. Een variant op afvaltoerisme. Ik zou liever zien
dat we via onderzoek het rendement van die panelen dermate opkrikken (factor
2 a 3) dat ze hier rendabel zijn en we ze standaard op de daken van onze
huizen plaatsen.

MVG
Max Kok