Zo komen we er wel (CO2)

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Tue Dec 14 03:12:50 CET 1999

In onderstaande mail doet Michiel Scheffer een beetje zijn beklag over het feit
dat we al drie weken over hetzelfde onderwerp aan het praten zijn. Godzijdank!
zou ik bijna zeggen, als van mijn geloof afgevallen christen. Voor zover ik mij
kan heugen is dit de eerste lange discussie die niet onderbroken wordt door
enige 'actualiteit'. We zijn het (fundamenteel) met elkaar oneens. Fantastisch!
Want we zijn het m.i. ook met elkaar eens. Uit de bijdrages constateer ik dat er
nog steeds een diepe betrokkenheid is bij het milieu en onze leefomgeving. Het
onderwerp leeft binnen D66 klaarblijkelijk behoorlijk, maar dat zien we te
weinig terug in ons verkiezingsprogramma. Over de oorzaak van het broeikaseffect
is er dan misschien discussie, over de gevolgen zeker niet. Die zijn voor ons
allemaal bedreigend.
Misschien heeft Mark Fluks gelijk als hij zegt dat het helemaal niets met het
menselijk gedrag heeft te maken. Prima. Misschien heeft William Oosterwijk
gelijk als hij zegt dat het allemaal terug te voeren is op menselijk handelen.
Hoezeer ikzelf ook neig naar de insteek van Mark, heeft de insteek van William
een aantal 'voordelen'. De menselijke uitstoot van CO2 is te reduceren. Daar
kunnen we dus wat aan doen. Niet (alleen) met als doel het reduceren van CO2,
maar ook het terugdringen van het gebruik van eindige bronnen. Volledig los van
de vraag of CO2 de oorzaak is van het broeikaseffect heeft het treffen van
maatregelen een efficienter gebruik van eindige bronnen tot gevolg. Dat is voor
mij op zichzelf al doel genoeg om na te streven. Wellicht constateren we over
een aantal jaar dat het broeikaseffect wel/niet het gevolg was van CO2, dat
lijkt me op dit moment een wat irrelevante discussie. Waar D66 zich op zou
moeten concentreren is volgens mij de vraag of en hoe je een efficienter gebruik
van de huidige energiebronnen kunt nastreven. Als maatstaf kun je daarvoor,
zoals Michiel voorstelt, de CO2 emissie nemen. Niet als veroorzaker van een
effect, maar als maatstaf voor het verbruik. Daarmee zijn beide meningen
verenigd. We produceren minder CO2, wat William aan moet spreken en we
verbruiken minder energie, wat Mark (en William) als D66er moet aanspreken.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels
chimera at stad.dsl.nl