broeikaseffect

h. bosch henk.bosch at HCCNET.NL
Sun Dec 12 18:38:41 CET 1999

Beste mensen van deze lijst,

Na een week 'uit de lucht' te zijn geweeest, zie ik dat de discussie over doembo/broeikas onverminderd is doorgegaan. Wat mezelf betreft heb ik weinig toe te voegen aan wat ik eerder heb geschreven. Nog een paar reacties op een week discussie:
1) De discussie is nog technischer geworden dan hij vorige week was. En nieuwe 'spelers, zoals Buma en Stolp. Allemaal interessant, leerzaam en stimulerend (Ik neem me bijvoorbeeld voor vanavond onder meer te lezen over de Gaia hypothese). Maar als ik probeer een conclusie te trekken waarmee ik verder kan, dan lukt dat moeilijk. Er zijn (op deze lijst!) ongeveer evenveel 'broeikasadepten' als mensen die het allemaal flauwekul vinden. Moet ik concluderen dat de waarheid tussenin ligt? Nee, natuurlijk. In statistisch termen: deze lijst is zeker niet a-select en de steekproef te klein. Belangrijker, en dat zeg ik met alle respect voor ieders academische en post-academische kennis van het terrein: We hebben in Nederland 4 instituten die op het probleem studeren, met mensen die full-time met de kwestie bezig zijn (al doen ze, jammer, niet mee aan deze discussie), ook is er een IPCC (ja, en een Deens onderzoek). Die hebben het vertrouwen van onze regering en, wat betreft het iPCC, van de meeste landen van de wereld. Een meerderheid van landen tekende Rio en Kyoto (ratificeren gaat wat moeilijker, want dan gaat het geld kosten). Waarom? Wat voor belangen hebben die landen om het hele circus van klimaatconferenties (en alle gevolgen voor de binnenlandse politiek) op te starten? Ik denk dat het antwoord is dat ze echt geloven dat de mens MEDE de klimaatverandering bewerkstelligt. Ik vind dat zoveel 'evidence' dat ik aan die 'heersende' mening meer geloof hecht dan aan die van individuele natuurkundigen, etc. op deze lijst.
2) Zoals inmiddels duidelijk is kan ik niet op niveau meepraten over Albedo en zulke zaken. Toch een vraag die bij mij opkomt als ik lees dat de oorzaak van het broeikaseffect vanzelf ophoudt of dat de aarde zelf wel zal reageren op die stijging van temperatuur en CO2 concentratie: Op welke termijn gebeurt dat?? Ik begrijp ook wel dat de wal het schip keert, maar zijn er dan nog mensen (om maar niet te spreken van onze kinderen en kindskinderen)? Is het niet onze eerste plicht te zorgen voor de eerstkomende generatie?
3) Ik heb getracht een discussie te starten over de consequenties van klimaatverandering voor ontwikkelingssamenwerking. Die is blijven steken in de discussie over wel of geen broeikaseffect. Ik kwam op dat idee door de Doembo discussie, die mijns inziens ook op niets is uitgelopen om dezelfde reden. Is het niet mogelijk om een discussie op deze lijst te voeren met min-of-meer gelijkgezinden? In dit geval denk ik dat twee aparte discussies meer hadden opgeleverd. 1) over al dan niet een versterkt broeikaseffect en 2) over de implicaties ervan (voor het Nederlandse beleid wbt duurzame ontwikkeling in Nederland en internationaal).

MVG

Henk Bosch