PvdA vlugschrift 175

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sun Dec 12 12:37:33 CET 1999

> Behalf Of Ramon Barends
> Sent: zondag 12 december 1999 2:14

> In een week verdween Opschudding, NietNix en Vlugschrift.
> Gelukkig blijft Route66.
>
> Zijn jullie het met mij eens dat het jammer is dat
> bewegingen/opschudders in politieke partijen verdwijnen ? Het is
jammer dat het nodig is om
> opschudders te hebben, maar opschudding die niet nix is is goed voor
een partij !

Het vernieuwingsproces van binnenuit is kennelijk onmogelijk gebleken.
De balans opmakend kan je aan de volgende overwegingen denken (in
ieder is het mijn visie):

1. Opschudders en Nietnixers hebben zich te makkelijjk ingezet (laten
inzetten)in de PR-machines van de bestaande partijen. In die  zin is
de kritiek, van o.a. Tromp wel terecht: ze hebben te weinig
inhoudelijke consistentie getoond en werden teveel gedreven door
persoonlijke ambities. Het is wrang te horen dat Opschudding als één
van de redenen van opheffing noemt dat zoveel van *de eigen* mensen in
*posities*  zijn gekomen. Was  dát de onderliggende agenda?

2. Wanneer een politieke vernieuwingsbeweging ontstaat moet die
proberen onafhankelijk te blijven. Dat is niet gebeurd. NN en
Opschudding zijn daarom doodgeknuffeld. In hun blinde afkeer van de
babyboomgeneratie hebben ze verzuimd in te zien hoe goed het provo
model en het nieuw linksmodel ooit gewerkt hebben.

3. Politieke partijen als instituties zijn aan het verzwakken.
Vermoedelijk zullen ze verdwijnen, althans in de vorm die we nu
kennen. De digitale revolutie is als een belangrijke oorzaak daarvan
aan te wijzen. Vernieuwingsbewegingen als NN en Opschudding doen er
verstandig aan zich niet te verbinden met instituties die afsterven.
In die zin is de opheffing verstandig.

4. Vernieuwing van politieke articulatie en kanalisatie van politieke
wil blijft hard geboden. Voormalig Niet Nix en Opschudding doen er
goed aan zich te verbinden met andere vernieuwers en vanuit een
netwerk-perspectief en aanpak debatten te blijven stimuleren.
Nederland heeft grote behoefte aan verfrissing en vernieuwing in de
politiek.

5. Hou in ieder geval op met dat stompzinnige afzetten tegen
veertigers en vijftigers. Gooi dat puberale eruit! Zinnen als `en daar
komen alleen baardige vijftigers op af met linnen tasjes en
sandalen'(gelezen! Ging over debatgroepjes binnen NN geloof ik ) zijn
stigmatiserend, onnodig vijandig en dom.

6. In LEF doorgaan is een goed idee, maar maak het niet wéér een
exclusief clubje van twintigers en dertigers. Wil je werkelijke
invloed krijgen dan moet je een breed draagvlak genereren. Maak
verbinding met vernieuwers buiten de politiek, zoals de PNYX-mensen
(een groep digitale burgers die electronisch politieke debatten voert
en bugers en politici dichter bij elkaar wil brengen, zie
http://www.db.nl/pnyx).

Conclusie: zet het vernieuwingspotentieel van het voormalige NN en
Opschudding breed in, laat het een verbindende factor zijn, werk op
een netwerk-achtige manier, opdat bij de afkalving van de traditionele
partijen een soort buffer gecreerd wordt van nieuwe politieke
articulatie en het kanaliseren van de progresieve `volkswil'.

Vriendelijke groeten,

Hein Westeroueen van Meeteren, Amsterdam.