Het broeikas-effect bestaat niet

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri Dec 10 00:13:29 CET 1999

Glenn Mellonius schreef:

>Hijzelf (=Marc Fluks (MK)) zegt dat de zeespiegel niet stijgt wanneer de
polkappen smelten.
Marc had het over het ijs bij de Noordpool ( " het afsmelten van de
noordpoolkap doet de zeespiegel
natuurlijk niet stijgen maar een van de dogmata van het broeikas-effect is
dat de wet van Archimedes niet langer opgaat "). Aangezien dat ijs drijft
heeft het smelten ervan geen effect (afgezien van het thermische) op de
hoogte van de zeespiegel. Die redenering geldt natuurlijk niet voor landijs
(Zuidpool, Groenland en de vele gletsjers in de bergen).

>Weliswaar zal het land iets omhoog komen omdat er geen ijs meer op drukt,
>en komt er zodoende ruimte om het gesmolten ijs te bergen.
>Maar ik heb zo'n idee dat er minder volume land omhoog komt dan er volume
>gesmolten ijs ontstaat.
Rijzend volume is niet alles.
Ook nu nog rijst de bodem in Scandinavië ten gevolge van het afsmelten van
het landijs van de laatste IJstijd, zo'n 10.000 jaar geleden. Echter,
doordat de aardkost elastisch is met een vloeibare onderlaag resulteert dit
bij ons in Nederland in een dalende bodem. (Dit effect komt in
Noord-Nederland nog eens boven op de door gaswinning veroorzaakte
bodemdaling).
Van een rijzing van 2 meter in Scandinavië zullen de bewoners daar weinig
last hebben. Als diezelfde rijzing zich 1 op 1 vertaalt in 2 meter daling
hier, zijn de gevolgen voor ons nauwelijks te overzien.

MVG
Max Kok