Scholierenstaking

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Thu Dec 9 14:47:10 CET 1999

At 11:32 9-12-99 +0100, Lodder Ing P.H. wrote:
>Beste Arie,
>
>Met alle respect, maar op verkapte verkooppraatjes zit ik niet te wachten.

        Niet bedoeld als "verkooppraatje" maar als een inhoudelijke bijdrage om
problemen op te lossen van een onderwijskundige.

>Even inhoudelijk: jij schijnt te weten wat er mis is met de tweede fase of
>althans met de implentering daarvan. Ik vrees in dit geval dat je dan de
>enige bent.

        Ergens moet inzicht beginnen - overigens kan iedereen zich orienteren en
zich een gedegen oordeel vormen over mogelijke bijdragen aan oplossingen.

>Ik weet het niet en als je naar de verhalen van de leerlingen
>luistert, weten die het ook niet. Het enige wat zij weten is dat het (op dit
>moment) teveel werk oplevert en teveel tijd kost,

        Kortom ze moeten nog leren om zelfstandig te leren en studeren, ze kunnen
dat (nog) niet waardoor het geheel te belastend voor ze wordt. Als iedereen
zich achter "niet weten" verschuilt en toch belangrijke beslissingen inzake
het onderwijs op politiek niveau genomen worden moet de zaak wel fout
lopen. Het wordt dan een politiek probleem, wat het in essentie niet is,
het is een onderwijskundig probleem dat met onderwijskundig verantwoorde
middelen moet worden opgelost. Daaraan denk ik een bijdrage te kunnen leveren.

>en dat docenten en boeken
>niet op tijd klaar zijn om effectief over te schakelen. Of dit alles met een
>testje op gelost kan worden, vraag ik mij af.

        Ik kan en wil het zeker niet "met een testje" oplossen - TestBet is echter
een methode om tot psychometrisch verantwoorde goede (zelf)beoordeling te
komen op ongeacht welk leerstofgebied, een betere methode dan het nu zo
veelvoudig gebruikte Multiple Choice. Regelmatig gebruik er van door
leerlingen en docenten kan een belangrijke onderwijsvernieuwing betekenen
in de zin van efficienter studeren en "doceren" (leerlingen begeleiden). Is
het niet de taak van de politiek om onderwijskundig goed onderwijs te
faciliteren? Dan moet men ook inhoudelijk enigszins op de hoogte zijn en
niet achter mode-woorden aanlopen.

Arie