praktijk

wolter ates wates at EURONET.NL
Wed Dec 8 18:02:18 CET 1999

J.L. Swarte  schreef,
En je hebt je al eerder uitgesproken tegen bezuinigingen op de Marine.
In Den Helder lijkt me dat niet vreemd, maar er zijn andere meningen
mogelijk. Als ik me, met mijn verleden als koopvaardij officier, op
emoties verlaat is er niets mooier als een schip op zee, bij voorkeur
bij windkracht 11, en Nederlandse vlag op een Marine schip in vreemde
haven en zo.
Ik heb vanuit mijn diensttijd bij de luchtmacht via 2 detacheringen de
MLD meegemaakt ook een mooi wapen.
Maar we praten over zoveel belasting geld dat emoties echt niet mogen
tellen. En dan kom ik tot geen taak meer voor de Marine. Vlagvertoon?
Onzin. MLD? Niets wat de luchtmacht niet ook kan. Duikboten? Die waren
uitgevonden om ongemerkt vijandelijke schepen te naderen en te
vernietigen. Ongemerkt kan al niet meer sinds 1943.
Onze oppervlakte schepen? Die hebben alleen hun waarde in een
vlootverband. En dat kunnen wij niet op de been brengen, leunen op onze
bondgenoten daarvoor? Dat hebben we gezien bij de inzet tegen Saddam en
Milosovic, onze schepen moesten solo naar een oorlogstoneel, een
onverantwoord risico, die twee gekken hadden van alles kunnen bedenken
om die schepen ongestraft te vernietigen. Voor mij staat de huidige
Marine op het zelfde niveau als het gebroken geweertje van 1940. Een
verantwoordelijk burger mag onze mensen niet zo in laten zetten.
Naar mijn idee dus de hele Marine opbreken. De mensen naar de andere
krijgsmacht onderdelen, dat is daar ook nog een behoorlijke kwaliteit
impuls. Blijven de taken, kustbewaking en mijnenjagen. Dat zijn
belangrijke taken, moeten gedaan worden en met meer geld dan ze nu
krijgen. Maar het wettigt geen Marine. Dat kan onder de noemer kustwacht.
Je gevoelens bij het afbreken van iets moois deel ik. En de economische
en emotionele gevolgen in een Marine haven als Den Helder  wil ik niet
kleineren, maar daar moet in de huidige maatschappij iedere werker en
z'n afhankelijken mee leven. Geen baan voor het leven. En het geld wat
overblijft? Nee niet naar de zorg, Hoe nodig ook. Maar zoals bij de
Marine zijn er bij de andere krijgsmachtonderdelen vele kosten posten
niet meer van deze tijd, Voor elke gulden die ze sparen door daar in te
snijden een gulden uit deze pot, voor toekomst gerichtte investeringen.

Groet,groet,

Wop Ates