Wapencontrole jongeren/scholieren

J.Israel at PR.UNIMAAS.NL J.Israel at PR.UNIMAAS.NL
Wed Dec 8 16:57:30 CET 1999

Beste Kaj en andere lijsters

Mij is niet direkt duidelijk hoe zonder metaaldetectie of equivalent de
zoon/dochter betrapt wordt op wapenbezit. Met andere worden, om ouders
verantwoordelijk te stellen voor de daden van hun kinderen, dienen die daden
allereerst bekend te zijn.

Afgezien van dit praktisch puntje kleven m.i. ook principiele bezwaren aan
Kaj's voorstel. Niet de ouders dienen verantwoordelijk gesteld te worden
maar de kinderen zelf. Het is uiteindelijk op hun
verantwoordelijkheidsgevoel waar hun samenleving op moeten kunnen vertrouwen
en niet die van hun ouders. Het is mij overigens ook niet duidelijk met
welke "juridische stappen" gedreigd wordt cq. zou moeten/kunnen worden.

Indien het verantwoordelijk stellen van de ouders slechts het instrument zou
moeten zijn dat verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen omdat zij "het
dichtstbij hun kind staan" dan zet ik daar ernstige vraagtekens bij. Het
miskent de inbreng van school en sociale omgeving (vrienden en
niet-vrienden) die, althans zou voel ik het intuitief, de inbreng van ouders
verre overstijgt, zeker op die leeftijd. Hiermee samenhangend, wat wordt
bedoeld met "strike out"? Tweede keer wapen en de ouders zijn ouders af???
Doet mij raar aan. Het kind van school af??? In dat geval had je van aanvang
het kind en niet de ouders moeten aanspreken. Anders draait het kind op voor
het verzaken van de ouders.

Ik vraag mij overigens af hoever die verantwoordelijkheid van de ouders zou
strekken? Die beperken tot het naar school nemen van wapens lijkt mij
willekeurig. Voor welke andere overtredingen/misdrijven dienen ouders nog
meer op te draaien. En... tot welke leeftijd? Zoals de wet ook nu al erkent,
dienen mensen op een gegeven leeftijd zelf verantwoordelijkheid te (leren)
dragen voor hun eigen daden. Die leeftijd wordt eerder lager dan hoger.

Jona Israel
Maastricht