Broeikas nee, broeikas ja

Lodder Ing P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Wed Dec 8 12:02:01 CET 1999

Beste Paul,

Dank voor je uiteenzetting in een poging een iets duidelijker kader te
scheppen. Ik heb een paar vragen waar ik met jouw verhaal in de hand geen
oplossing voor kon vinden. Een verschijnsel dat velen op deze aarde, vooral
in de westerse landen, veel plezier biedt, is de thermiek. Deze ontstaat
doordat aan het aardoppervlak de lucht wordt opgewarmd door de invloed van
de zon, waarna deze lucht gaat stijgen (warme lucht is lichter dan koude
lucht). Volgens jouw verhaal over dat lucht amper profiteert van de energie
afkomstig uit zowel het zichtbare licht als het infrarode licht, kan dit
fenomeen eigenlijk niet bestaan. Ook kan ik de grote verschillen tussen de
dag- en de nachttemperatuur niet verklaren, zonder ervan uit te gaan dat de
zon ook de lucht verwarmd. Of deze verwarming direct afkomstig is van het
zonlicht, indirect van het teruggekaatste licht van de aarde of van
doorgifte van energie door straling van of botsing met de 1% andere gassen
die je aanwijst in de atmosfeer, kan ik niet beoordelen, maar gezien de
enorme hoeveelheden aan energie die nodig zijn, zegt mijn gevoel me dat het
toch een directe invloed van de zon zou moeten zijn.
Ook vraag ik mij af of de verwaarlozing van de waterdamp in de atmosfeer in
deze gewettigd is. Juist door de toch vreemde eigenschappen van water zou
dit wellicht een nog grotere impact kunnen hebben dan de door jou
gememoreerde 1% andere gassen.

Nogmaals, ik weet de antwoorden niet op bovengenoemde vragen, wellicht kan
jij er meer licht op werpen.

Ik hoop dat Marc toch, ondanks de harde woorden die Paul gericht heeft, een
inhoudelijk commentaar zou kunnen verschaffen op Paul's verhaal.

Met vriendelijke groeten,

Pieter Lodder
Departement "Bioconversies"
Instituut voor AgroTechnologisch Onderzoek
Wageningen